Mengenang Negarawan Jepun Hebat Shinzo Abe Dari Kaca Mata Bekas Diplomat Jepun Ke Malaysia

Mengenang Negarawan Jepun Hebat Shinzo Abe Dari Kaca Mata Bekas Diplomat

Cuaca musim panas di Jepun tahun ini dilaporkan lebih panas daripada biasa dan keadaan bertambah panas dengan berlangsungnya kempen untuk pemilihan kerusi Dewan Kaunselor atau Dewan Pertuanan.

Namun apa yang berlaku pada suatu hari musim panas tahun 2022, menjadikan “bahang musim panas begitu perit” dan memeranjatkan seluruh dunia.

“Pada 8 Julai 2022, matahari pertengahan musim panas terbit seperti biasa tetapi ditakdirkan panas tidak sampai ke petang dan sang suria akan terbenam pada waktu tengah hari.”

Begitu kata-kata pembuka bicara bekas Duta Jepun ke Malaysia, Dr Makio Miyagawa, di permulaan wawancara eksklusif dengan Bernama, kata-kata yang membuatkan meremang bulu roma penulis.

Tarikh 8 Julai yang disebut Miyagawa merujuk kepada hari kematian bekas perdana menteri Jepun, Shinzo Abe.

Hari malang buat Abe apabila beliau ditembak dua kali ketika menyampaikan ucapan untuk kempen pilihan raya bagi parti pemerintah, Parti Demokratik Liberal (LDP) di bandar Nara (di barat Jepun), dua hari sebelum pemilihan ahli Dewan Perwakilan pada 10 Julai.

Beliau menghembuskan nafas terakhir pada usia 67 tahun.

Upacara pengebumian negara Abe yang dijangka dihadiri ramai pemimpin dunia, dijadual berlangsung pada hari ini (27 September) sekitar jam 1 tengah hari waktu Malaysia.

Tujuan wawancara adalah untuk penulis mendapatkan pandangan serta pengalaman peribadi Miyagawa mengenai tokoh tersohor Shinzo Abe yang “pemergiannya dianggap sebagai satu kehilangan besar” di tengah-tengah pergolakan politik serta perkembangan ekonomi Jepun.

Kematian Abe bukan sahaja mengejutkan rakyat Jepun tetapi juga seluruh dunia dan sehingga hari ini, peristiwa malang pembunuhan Abe seakan terasa baharu berlaku.

Miyagawa, yang berkhidmat sebagai duta besar Jepun ke Malaysia sewaktu Abe menjadi perdana menteri negara matahari terbit itu untuk penggal kedua (dari perhujung tahun 2012 hingga September 2020), berkongsi kisah pengalamannya dengan Abe serta pandangan peribadi beliau terhadap negarawan unggul Jepun itu.

Abe yang menyandang jawatan perdana menteri Jepun paling lama, melakukan kunjungan khas ke Malaysia pada bulan Mac 2022 sempena ulang tahun ke-40 Dasar Pandang ke Timur Malaysia (LEP) serta ulang tahun ke-65 hubungan Malaysia-Jepun.

Masih segar dalam ingatan Miyagawa yang dilantik sebagai Ketua Pengarah Kementerian Luar Jepun (bertanggungjawab untuk negara-negara Asia Barat) momen keemasan yang dihabiskan dengan Abe, mengadakan perbincangan, bertukar-tukar pandangan, berjam-jam lamanya.

“Abe tegas dengan pendirian bahawa perlu ada satu titik persamaan antara etika Jepun dalam usaha membina sebuah negara sejak berabad-abad lamanya dengan nilai yang dikongsi bersama komuniti antarabangsa, di sebalik perselisihan faham yang kerap berlaku serta konflik antara mereka.

“Pendirian ini jelas termaktub dalam dasar luar negara beliau yang menjurus kepada pengukuhan hubungan Jepun dengan negara-negara di Asia Barat,” katanya.

Menurut Miyagawa, setelah kembali berkuasa pada tahun 2012, Abe melakukan, tidak kurang daripada empat lawatan rasmi ke negara-negara Asia Barat setelah tidak ada sebarang lawatan perdana menteri Jepun ke rantau itu sejak tujuh tahun lamanya.

“Kesediaan beliau untuk menerima Ijazah Kehormat Doktor Falsafah dalam Politik Ekonomi dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) pada bulan Mac tahun ini berdasarkan penghargaan beliau terhadap peranan UIAM di Asia, Asia Barat serta seluruh dunia, dalam menawarkan pengetahuan serta teknologi kepada pelajar di samping peluang pertukaran dalam kalangan beliau dengan kebudayaan yang pelbagai, “kata Miyagawa.

Bekas diplomat berusia 71 tahun itu turut menyuarakan pandangan bahawa pertalian rapat Abe dengan Malaysia berdasarkan pandangan positif beliau terhadap kejayaan LEP.

Paling menarik, ia memberi ruang untuk Jepun dinilai semula dalam kalangan negara Asia terutama sekali beberapa tahun awal selepas tamat Perang Dunia Kedua.

Miyagawa turut berkongsi beberapa fakta yang menunjukkan Abe adalah seorang yang “mengotakan kata-katanya.”

“Sewaktu sebuah pesawat Penerbangan Malaysia hilang secara misteri pada tahun 2014, Abe dengan pantas menghantar pasukan mencari dan menyelamat Jepun.

“Di bawah arahan beliau, dalam tempoh tiga hari sahaja beberapa buah pesawat dari Pasukan Pertahanan Diri serta Pengawal Pantai tiba di Kuala Lumpur. Beberapa buah kapal Jepun berhampiran kawasan Taiwan sudah pun belayar ke Malaysia, ” katanya.

Menurut beliau, tidak ramai juga tahu bahawa kesediaan serta keazaman Abe jugalah yang memberi kelulusan, pertama kali dalam sejarah pendidikan Jepun sejak Zaman Pemulihan Meiji, untuk pembukaan kampus cawangan sebuah universiti Jepun di luar negara.

Malaysia akan menjadi negara pertama yang dipilih untuk mempunyai cawangan universiti Jepun berkenaan.

Difahamkan pembukaan kampus cawangan ini adalah hasil perbincangan pada penghujung tahun 2018 ekoran permintaan dairpada perdana menteri Malaysia ketika itu, Tun Mahathir Mohamad dan disokong oleh Abe.

“Beliau membuat keputusan itu selaras dengan hakikat bahawa LEP mula bertapak di negara ini. Beliau juga berpendirian bahawa pendidikan menyediakan peluang untuk pembangunan, ” kata Miyagawa, sambil menambah Abe selalunya akan memberi kelulusan sekiranya ada perkara yang melibatkan Malaysia.

ABENOMICS, LEGASI EKONOMI

Nama Abe juga signifikan dalam kejayaannya mencergaskan kembali ekonomi Jepun ketika beliau menyandang jawatan perdana menteri.

Menurut Miyagawa, ‘Abenomics’ adalah dasar ekonomi makro untuk melepaskan “Tiga Anak Panah” ke arah “raksasa” deflasi, dasar kewangan, dasar belanjawan serta beberapa program pertumbuhan tertentu.

“Sebelum beliau mencergaskan semula ekonomi Jepun, deflasi mencengkam negara kami selama 15 tahun, menjadikan ramai rakyat berasa kecewa dan putus harapan, enggan melabur atau mengambil peluang perniagaan.

“Golongan belia berasa kecewa dengan masa depan mereka. Kira-kira 9.6 peratus golongan muda berasa masa depan mereka akan menjadi lebih buruk dan angka ini adalah paling rendah dalam kalangan negara G20. Ada juga yang menganggap ekonomi Jepun sudah punah dan tidak akan dapat bangkit semula.

“Dengan kadar kelahiran yang lembab serta jumlah populasi yang merosot, ada yang bertelingkah dengan menyatakan tidak lagi perlu pertumbuhan ekonomi untuk Jepun, ” katanya, menambah Abe mengambil sukan memanah semasa belajar di universiti.

Bagaimanapun, keadaan ekonomi Jepun menjadi pulih dan bertukar positif apabila Abe kembali berkuasa selepas pilihan raya umum bulan Disember 2012 dan dengan segera melaksanakan dasar pemulihan ekonomi, melibatkan kesemua Tiga Anak Panah tadi.

‘Abenomics’ , menurut Miyagawa, berjaya mengembalikan trend positif dan mempamerkan kekuatan perpaduan, dan sumbangan Abe untuk pengukuhan ekonomi Jepun perlu diuar-uarkan dan akan dikenang untuk tempoh yang lama dalam sejarah Jepun.

Sewaktu pentadbiran Abe, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Jepun mencatat pertumbuhan 10.9 peratus pada dekad lepas berbanding hanya 2.5 peratus pada dekad sebelumnya.

Purata Stok Nikkei meningkat tinggi daripada 8,000 yen pada tahun 2010 kepada hampir 29,000 yen pada tahun 2021, melepasi 15,000 pada pertengahan tahun 2015.

Hasil cukai Jepun pada Tahun Kewangan 2021 mencapai sekitar AS$464.10 bilion (67 trilion yen), mengatasi rekod sebelum itu AS$421.26 bilion (60.82 trilion yen) pada Tahun Kewangan 2020 dengan sebanyak 10 peratus, mencatat rekod tertinggi, kata Miyagawa..

Di sebalik kritik yang dilemparkan kepada Abenomics, Miyagawa berkata, Abe berjaya selangkah demi selangkah, dalam pembinaan semula Jepun dengan dasar pragmatiknya.

PERSONALITI ABE

Sememangnya tidak dapat dinafikan minat mendalam Abe dalam keselamatan negara dan kemampuan pertahanan dan semuanya ini banyak dilaporkan termasuk di peringkat antarabangsa.

Menurut Miyagawa, Abe sepanjang hayatnya mengutamakan perjuangan politiknya dan bekerja keras untuk meminda Perlembagaan.

“Beliau dengan jujur menyuarakan hasrat untuk bertanding jawatan perdana menteri bagi penggal kedua. Dalam pentadbiran penggal pertama, Abe menghidap penyakit usus yang kronik dan beliau terpaksa melepaskan jawatannya dalam tempoh setahun dan bagi bagi beliau, berakhirlah sudah karier sebagai pemimpin politik.

“Beliau berasa tidak mampu lagi menerajui kepimpinan dan mengaku semuanya adalah kesalahan beliau sendiri,” katanya.

Miyagawa menambah, Bencana Gempa Bumi Tohoku yang berlaku pada bulan Mac 2011 kemudiannya memberi inspirasi kepada Abe.

“Ramai rakyat Jepun tampil untuk berganding bahu, membantu sesama sendiri. Abe melihat begitu gigihnya mereka untuk menawarkan bantuan secara sukarela dan memberi beliau keinsafan …… walaupun anda fikir segala-galanya sudah berakhir, namun anda tiada pilihan selain tinggal di sini, bina balik apa yang musnah. Jika anda berfikir positif, tidak ada yang akan dapat menggagalkan anda, ” kongsi Miyagawa apa yang dizahirkan Abe kepada beliau tentang bencana gempa bumi itu.

Di akhir wawancara ini, apa yang dapat penulis rumuskan ialah betapa hebatnya negarawan Jepun bernama Shinzo Abe ini dan meskipun sepanjang karier membuat liputan hal ehwal antarabangsa tidak berkesempatan bertemu sendiri dengan beliau, apa yang dikongsi oleh Miyagawa banyak membuka mata penulis tentang bekas perdana menteri Jepun itu.

Sesungguhnya banyak yang boleh dipelajari daripada insan bernama Abe ini dan mungkin ramai yang berasa kecewa dengan kematian beliau pada ketika Jepun berada di persimpangan yang mungkin membawa negara matahari terbit itu kepada kegemilangan yang lebih hebat.- BERNAMA

Mengenang Negarawan Jepun Hebat Shinzo Abe Dari Kaca Mata Bekas Diplomat

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Idris Khan, Amelia Henderson naik mahkamah

Tunggu Kat Akhirat Fun Ke Tak – Izara Aishah

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker