Kabinet tak ada kuasa sekat RUU antilompat parti

Kabinet tak ada kuasa sekat RUU antilompat parti

Kabinet tidak mempunyai kuasa menghalang rang undang-undang yang bertujuan menyekat ahli parlimen daripada lompat parti, kata Ahli Parlimen Pengerang Azalina Othman Said.

Bercakap kepada Malaysiakini, Azalina berkata memandangkan rang undang-undang itu sudah melalui proses perundangan dan di bawah bidang kuasa jawatankuasa pilihan, ia berada di luar bidang kuasa kabinet.



“Kabinet tidak ada kuasa untuk menghalangnya, walaupun ada bantahan,” kata Azalina, yang merupakan ahli jawatankuasa pilihan dan bekas menteri undang-undang.

Jelasnya, peranan kabinet terhad kepada meletakkan menteri undang-undang untuk mempengerusikan jawatankuasa pilihan dan mengemukakan soalan kepada jawatankuasa pilihan jika perlu.

“Kabinet tidak ada kuasa untuk mengarahkan jawatankuasa pilihan pada bila-bila masa,” jelasnya.

Putrajaya menggesa mesyuarat khas Dewan Rakyat pada 11 April untuk membentangkan rang undang-undang. Bagaimanapun, pada 6 April kabinet mengeluarkan kandungan penting daripada rang undang-undang itu.



Selepas rundingan saat akhir antara Pakatan Harapan dan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, Dewan Rakyat memutuskan untuk membentuk jawatankuasa pilihan bagi menyemak rang undang-undang itu.

Jawatankuasa pilihan itu terdiri daripada wakil kerajaan dan pembangkang yang mengadakan mesyuarat terakhirnya semalam. Rang undang-undang itu dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat pada 18 Julai.

Azalina berkata dia dimaklumkan bahawa dua hari akan diperuntukkan untuk Dewan Rakyat membahaskan rang undang-undang itu.

Pada 18 Julai, laporan jawatankuasa pilihan – yang dihasilkan selepas banyak mesyuarat dengan pemegang taruh – juga dijangka dibentangkan.



“Orang ramai boleh menjangkakan rang undang-undang yang telah diteliti dan dirangka dengan teliti untuk dibentangkan di rumah,” katanya.

Azalina berkata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob harus dipuji kerana memulakan jawatankuasa pilihan yang melibatkan dwi-partisan.

Sambil menyifatkan ini sebagai “jalan ke hadapan”, Azalina berkata sekumpulan ahli parlimen perlu meneliti rang undang-undang itu secara terperinci dengan syarat yang diperlukan agar kondusif dan konstruktif.

Ini kerana, menurutnya, semua pihak yang terlibat akan mempunyai rasa pemilikan dalam proses penggubalan rang undang-undang itu.



“Selalunya, dialog dan input akan lebih membina,” katanya, sambil menambah bahawa penggubalan undang-undang dwi-partisan adalah lebih berkesan dalam membawa perubahan dan pembaharuan.

Azalina juga berharap akhirnya akan ada peralihan dalam penggubalan undang-undang daripada eksekutif kepada Parlimen yang boleh bermula dengan penubuhan pejabat penggubalan parlimen. Mk

Kabinet tak ada kuasa sekat RUU antilompat parti


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bintang Golf AS Makan Sosej Pun Cantik, Buat Peminat Cair Tengok Video Berkali-kali Hingga 2 Jam [VIDEO]

Ziela Jalil Lepaskan Dua Anak Dalami Ilmu Agama Di Yaman



Meninggal dunia ketika menunggu pemberian daging korban

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker