Lu scam salah orang

Lu scam salah orang

Seorang ‘scammer’ berputih mata selepas diberikan ‘checkmate’ oleh seorang pemuda yang ditipunya apabila terpaksa memulangkan wang kepada beliau dan sembilan mangsa lain.

Shahrul Ashraf Sallehuddin, 38, sedar betapa sukar menjejaki scammer apatah lagi mendapatkan balik wang daripada mereka.



Namun, beliau tidak putus asa sehingga berjaya mengesan scammer itu dan memaksanya memulangkan wang yang diambil daripadanya dan sembilan mangsa lain.

Scammer berkenaan menggunakan laman Facebook Issac Chooi untuk menawarkan penyaman udara terpakai dengan harga murah.

Tawaran itu menarik perhatian bapa kepada lima anak itu pada 25 Mei lepas, lalu menghubungi scammer tersebut untuk membeli penyaman udara berkenaan.

Shahrul bertindak memprovok scammer tersebut, sehingga berhasil mendapatkan semula duitnya.



“Saya terlihat iklan penjualan penyaman udara air, jenama Sharp R32 1HP yang dijual dengan harga RM720. Bagi saya, harga tersebut munasabah. Saya hubungi ‘penjual’ dan membuat bayaran pendahuluan RM570.

“Pembayaran pendahuluan diterima atas nama syarikat dan ia tidak mendatangkan keraguan kepada saya. Malah saya terus mendapat invois daripada syarikat tersebut,” katanya kepada FMT.

Bagaimanapun, selepas membuat bayaran, ‘penjual’ itu gagal dihubungi. Shahrul membuat laporan polis namun tidak berhasil mengesan scammer itu.

“Polis memberitahu saya, kalau kena scam macam ni, memang tuan (Shahrul) tidak akan dapat balik duit, sebab tidak ada tindakan selanjutnya (dari polis) melainkan tuan ke tribunal. Itu sahaja,” beritahu Shahrul.



Pereka grafik bebas itu, tidak berputus asa, malah nekad mendapatkan duitnya kembali. Dia mula menjejak pemilik akaun bank syarikat itu menerusi laman Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

“Bila kita dah dapat maklumat dari SSM, dengan mudah kita akan dapat nama, alamat serta nombor kad pengenalan pemilik syarikat tersebut,” beritahunya.

Berbekal butiran lengkap scammer itu, Shahrul terus menghubunginya di aplikasi Whatsapp. FMT

Lu scam salah orang




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Annuar Musa akui ‘ingkar’ pada kehendak Pengerusi BN



Ajal Ketika Tukar Tayar Kereta Pancit, Dua Maut Di Rempuh Lori [VIDEO]

Glamor, nama sahaja tak cukup, Norman takkan masuk politik



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker