Hina al-Quran: Wisma Putra panggil duta Sweden

Hina al-Quran: Wisma Putra panggil duta Sweden

Kementerian Luar pada Isnin memanggil Duta Besar Sweden ke Malaysia Joachim Bergstrom untuk menzahirkan kecaman keras kerajaan Malaysia terhadap tindakan menghina kitab suci al-Quran di Stockholm, Sweden pada 20 Julai.

Wisma Putra dalam satu kenyataan memaklumkan dalam pertemuan itu, pihaknya menegaskan kepada duta besar bahawa kebebasan bersuara perlu diamalkan dengan penuh tanggungjawab serta mengambil kira sensitiviti agama kepelbagaian komuniti global.



“Kementerian ini menegaskan kembali bantahan dan kekecewaan Malaysia terhadap kerajaan Sweden yang memberikan kelulusan dan membenarkan tindakan menghina al-Quran dilakukan berulang kali di Sweden dengan alasan kebebasan bersuara.

“Walaupun cubaan membakar al-Quran itu gagal, tindakan provokatif memijak kitab suci ini tetap mengakibatkan kegusaran dan menyinggung jutaan umat Islam seluruh dunia,” menurut kenyataan itu.

Dalam hal ini, Wisma Putra menggesa kerajaan Sweden untuk menilai semula pelaksanaan konsep kebebasan bersuara dan mengambil langkah segera dan tindakan yang perlu untuk menamatkan “Islamofobia berstruktur”.

“Perbuatan tidak menghormati mana-mana agama berpotensi mencetuskan kebencian dan akan menjejaskan keharmonian serta budaya hidup bersama secara aman di kalangan masyarakat yang berbilang agama,” menurut kenyataan itu.



Ini merupakan kali ketiga tindakan keji itu dilakukan di Sweden tahun ini, selepas insiden pertama dan kedua pada Januari dan Jun 2023. FMT

Hina al-Quran: Wisma Putra panggil duta Sweden

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Bell dedahkan pernah dihina pengarah terkenal

Netizen Tak Puas Hati Sophia Albarakbah dinobat Aktres Filem Popular ABPBH35



Berani Buat Tahi – Shakilla Khoriri Cari Penghantar Emel

Netizen Terkejut Tengok Dress ‘Private Party’ Lana Nodin



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker