Kena Tempias Kecaman Sebab Wakili Siti Bainun, Peguam Ini Beri Penjelasan

Kena Tempias Kecaman Sebab Wakili Siti Bainun, Peguam Ini Beri Penjelasan

Umum sedia maklum, pendakwaan kes mengabai dan menganiaya remaja sindrom down, Bella kini sedang berlangsung di mahkamah.

Peguam Hafidzah Hassan yang mewakili pengasas rumah Bonda, Siti Bainun turut menerima tempias kemarahan netizen.

Di Instagram, beliau menjelaskan dalam semua kes yang pernah diwakilinya, dia membuat keputusan untuk ambil kes selepas membaca dokumen dan mempercayai versi anak guamnya.

Jadi kadang-kadang kita tak berada dalam mahkamah jadi apa yang dilaporkan tak dapat nak saksikan secara langsung. Jadi untuk sekarang, masih terlalu awal untuk kita kata itu dan ini terhadap siapa-siapa.

Katanya, buat masa ini, masih terlalu awal untuk berkata itu dan ini, sebaiknya tunggu sahaja keputusan yang dibuat mahkamah nanti.

Peguam ini turut berkongsi proses undang-undang iaitu yang pertama ada examination-in-chief (soalan utama). Dalam kes jenayah soalan utama akan ditanyakan oleh pendakwa (orang yang mendakwa tertuduh).

Dalam kes Siti Bainun pendakwa akan tanya soalan kepada saksi pendakwaan. Jadi bila ditanyakan soalan kepada saksi pendakwaan, mereka akan berpeluang menjelaskan.

Seterusnya adalah proses soal balas, soal balas dibuat untuk menentukan sama ada cerita yang diceritakan awal tadi betul atau tidak berbanding dokumen, berbanding soalan-soalan dan berbanding versi sebenar.

Lepastu akan ada proses soal semula oleh pendakwaraya untuk memberi peluang penjelasan sekiranya terdapat percanggahan, salah info, salah fakta daripada saksi pendakwaan.

Katanya, setakat ini proses soal balas telah berlaku dan sedang menunggu apakah jawapan saksi untuk soal balas.

Beliau turut menegaskan peguam hanyalah wakil dan orang ramai tidak perlu beremosi dengan peguam atau menggunakan kata-kata tidak baik.

Peguam ini meminta netizen bersabar dan berdoa semoga kebenaran akan dapat dilihat. OM

Kena Tempias Kecaman Sebab Wakili Siti Bainun, Peguam Ini Beri Penjelasan


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Najib Minta DAP Jangan Politikkan Tragedi Basikal Lajak

Beli Nasi Briyani Daging RM12, Sekali Dapat Daging Meatball 3 Biji

Abang Johan Pelakon ‘Mat Saleh’ Menangis Sebab Ramai…

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker