Rogol murid 12 tahun, bekas guru dipenjara 30 tahun, 2 sebatan

Rogol murid 12 tahun, bekas guru dipenjara 30 tahun, 2 sebatan

Seorang bekas guru diperintahkan menjalani hukuman penjara 30 tahun dan dua sebatan, selepas Mahkamah Rayuan Putrajaya mengekalkan sabitannya atas dua kesalahan merogol seorang murid berusia 12 tahun di sebuah chalet di Papar, Sabah.

Guru sekolah rendah itu disabitkan bersalah pada 2017 kerana merogol kanak-kanak itu empat kali pada Ogos dan Oktober 2014.



Zalani Amit, 58, diperintahkan menjalani hukuman penjara 15 tahun dan satu sebatan bagi setiap kesalahan, dengan hukuman berkuat kuasa secara berturut-turut.

Kosmo melaporkan panel tiga hakim yang diketuai Hakim Abdul Karim Abdul Jalil sebulat suara membuat keputusan itu, selepas membenarkan rayuan akhir lelaki itu terhadap hukuman.

Bagaimanapun, mahkamah menolak rayuan Zalani terhadap sabitan kerana mendapati sabitan bagi tuduhan ketiga dan keempat selamat dikekalkan, selepas berpuas hati rayuannya tiada merit.

Ketika prosiding dalam talian itu, rayuan silang pendakwa raya terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang melepas dan membebaskan Zalani daripada dua lagi tuduhan merogol mangsa sama turut ditolak panel itu.



Karim ketika membacakan keputusan itu berkata, Mahkamah Tinggi tidak terkhilaf dalam keputusannya yang membolehkan panel itu campur tangan dan mengubahnya.

Zalani diwakili peguam Ram Singh dan pihak pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya, Zaki Asyraf Zubir. FMT

Rogol murid 12 tahun, bekas guru dipenjara 30 tahun, 2 sebatan


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Amelia Henderson terima lamaran Aedy Ashraff (Video)

Zara dituduh guna duit NGO beli kereta mewah



Sajat bayar teman lelaki untuk ‘melekat’



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker