Rahman: Jumlah royalti lebih kecil jika guna formula keuntungan bersih

Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan berkata, 20% royalti minyak yang akan diterima Sabah dan Sarawak lebih kecil, jika kerajaan Pakatan Harapan (PH) menggunakan formula pengiraan berdasarkan keuntungan Petronas selepas cukai.

Katanya, formula pemberian 5% royalti minyak kepada Sabah dan Sarawak yang diguna pakai sebelum ini dikira berdasarkan pendapatan kasar.

“Mereka mencanangkan angka 20% ini sejak pilihan raya 2004 lagi.

“Sebab itu rakyat Sabah dan Sarawak amat kecewa bila pengumuman kerajaan persekutuan baru-baru ini tersasar jauh dari janji mereka.



“Jumlah 20% (royalti) daripada keuntungan jauh lebih kecil daripada jumlah 20% pendapatan kasar Petronas (seperti yang dijanjikan oleh PH),” tulisnya di Facebook hari ini.

Terdahulu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali dilaporkan berkata, pemberian 20% royalti kepada negeri pengeluar minyak tidak boleh dilaksanakan segera kerana perlu menunggu Akta Pembangunan Petroleum 1974 dipinda.

Katanya, cadangan PH menambah pemberian royalti minyak daripada 5% kepada 20% dibuat berdasarkan keuntungan bersih Petronas, bukannya jumlah hasil pengeluaran kasar.

Rahman mahu kerajaan PH menjelaskan jika peruntukan tahunan untuk pembangunan di Sabah dan Sarawak termasuk dalam 20% royalti minyak itu.



“Kalau bajet pembangunan kerajaan persekutuan di Sabah dan Sarawak dikira sebahagian daripada kiraan formula 20% itu, ternyata rakyat Sabah dan Sarawak akan berdepan kerugian akibat tertipu sekali lagi dengan janji manis PH.”

FMT

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker