PrnSarawak: GPS dijangka menang bergaya

PrnSarawak: GPS dijangka menang bergaya

Pilihan raya negeri (PRN) Sarawak bermula hari ini dan walaupun dua daripada gabungan parti politik terbesar negara tidak menyertainya, ia masih dijangka menyaksikan ramai calon yang bertanding.

Kedua-dua Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) memilih untuk tidak bertanding bagi memastikan sekutu mereka, Gabungan Parti Sarawak (GPS), yang memerintah, mengekalkan kedudukan di atas negeri paling besar itu.

GPS, yang lahir daripada BN Sarawak selepas pilihan raya umum 2018, dijangka akan menang besar, walaupun persoalannya adalah berapa banyak kerusi yang boleh mereka menangi.

Keputusan itu juga akan menunjukkan sokongan kepada Ketua Menteri Abang Johari Openg, yang mengambil alih tampuk pemerintahan daripada Adenan Satem, salah seorang Ketua Menteri paling disayangi di negeri itu yang mengetuai BN Sarawak memenangi 72 daripada 82 kerusi dalam pilihan raya negeri terakhir sebelum ini.

Menentang GPS kali ini ialah Pakatan Harapan (PH) yang bertanding 55 kerusi, serta parti tempatan termasuk Parti Sarawak Bersatu (PSB), Parti Sedar Rakyat Sarawak (Sedar), Parti Bumi Kenyalang (PBK), Parti Bansa Dayak Sarawak Baru (PBDS Baru) dan Parti Aspirasi Rakyat Sarawak (Aspirasi).

Semua mata, bagaimanapun akan tertumpu pada PSB, tidak dinafikan sebuah parti pembangkang terkuat di Sarawak yang membuat penampilan pilihan raya pertamanya kali ini selepas penjenamaan semula pada Dis 2018. Presiden parti yang juga bekas menteri negeri Wong Soon Koh mengetuai barisan yang turut disertai bekas duo PKR Baru Bian dan See Chee How, serta bekas Ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli Parlimen.

Pecahan dalam rundingan kerusi antara PSB dan PH — khususnya, DAP — pasti akan menambahkan sedikit keterujaan dengan parti pembangkang bersedia untuk bersaing di lebih separuh daripada kerusi yang dipertandingkan.

Perselisihan berlaku terutamanya antara PSB dan DAP, dengan Wong dilaporkan memberitahu Ketua DAP Sarawak Chong Chieng Jen supaya tidak bercakap “sangat tinggi tentang dirinya”.

Sementara itu, Chong menuduh PSB mempunyai “sokongan kewangan yang mencurigakan dan boleh dipersoalkan”, dan parti itu mempunyai ideologi serta modus operandi yang sama seperti GPS.

PSB bertanding di 70 kerusi, manakala PH bertanding di 55 kerusi.

PKR akan berusaha untuk bangkit semula selepas kekalahan teruk pada pilihan raya negeri Melaka baru-baru ini, di mana parti pimpinan Anwar Ibrahim tewas di semua 11 kerusi yang dipertandingkan.

Terdapat kebimbangan dalam kalangan penyokong PH selepas Anwar menyatakan rasa tidak puas hati dengan kerusi yang diperuntukkan untuk partinya, mendakwa PKR diberi kawasan “kategori F” semasa rundingan kerusi dengan sekutunya DAP dan Amanah.

Felo Majlis Profesor Negara Jeniri Amir bagaimanapun percaya bahawa ia tidak penting kerana peluang PKR untuk menang adalah sangat tipis tanpa mengira soal bilangan kerusi.

“Mereka (PKR) tidak memiliki akar umbi yang kuat di Sarawak. Pada 2016, mereka hanya memenangi tiga kerusi. Walaupun begitu, ia bergantung kepada pemimpin seperti Baru, See dan Ali Biju. Ketiga-tiga mereka meninggalkan parti.

“Perlawanan sebenar dalam pilihan raya ini adalah antara GPS, PSB dan DAP. Itu yang sebenarnya,” katanya yang menambah isu pilihan raya negeri yang utama ialah politik pembangunan dan kebimbangan masyarakat tempatan seperti tanah hak adat (NCR), kos sara hidup serta ekonomi.

Jeniri berkata, kerusi yang menjadi perhatian ialah Ba Kelalan di mana Baru daripada PSB akan mempertahankan kerusinya; Bawang Assan, yang akan menyaksikan wakil rakyat enam penggal Wong Soon Koh bertanding menentang Penolong Bendahari SUPP Robert Lau, serta Batu Kawah yang akan menyaksikan Presiden SUPP Dr Sim Kui Hian mempertahankan kawasannya menentang calon DAP Dr Kelvin Yii.

Beliau menambah GPS berkemungkinan memenangi pilihan raya dan memperoleh banyak kerusi luar bandar yang terdiri daripada dua pertiga daripada 82 kerusi.

“GPS telah mengukuhkan sokongannya dalam perkara ini (sokongan luar bandar). Kerajaan negeri telah membentangkan belanjawan lebih RM10 bilion sejak empat tahun lalu dan 65% daripadanya dibelanjakan untuk kawasan luar bandar.

“Bagaimanapun, walaupun pembangkang yang tidak bersatu memudahkan GPS, ia tidak semestinya bukan laluan mudah kerana pembangkang juga mempunyai beberapa calon yang kuat.”

Pengundi di Sarawak akan keluar mengundi pada 18 Dis, dengan penamaan calon berlangsung hari ini dan pengundian awal dijadualkan pada 14 Dis. FMT

PrnSarawak: GPS dijangka menang bergaya


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU

‘Mejar Shuhada’ perdaya mangsa, liwat mangsa lelaki

Aksi Polis Serbu Geng Motosikal Di Stesen Minyak (video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker