Kes yang menggegarkan Indonesia

Kes yang menggegarkan Indonesia

Indonesia, baru-baru ini, dikejutkan dengan penahanan seorang jeneral kerana disyaki membunuh pengawal peribadinya.

Kes itu dikatakan menjejaskan keyakinan rakyat Indonesia terhadap pasukan polis yang menjalani reformasi sejak berakhirnya pemerintahan Presiden Soeharto lebih 20 tahun lalu, lapor Al Jazeera.



Brigedier Nopryansyah Yosua Hutabarat dikenali sebagai Brigedier J adalah pengawal peribadi dan pemandu kepada Ketua Polis Jeneral Ferdy Sambo, ketua Hal Ehwal Dalam Negeri bagi Polis Indonesia.

Nopryansyah ditemukan mati di rumah Ferdy di sini, pada 8 Julai.

Mangsa berusia 27 tahun itu ditembak beberapa kali.

Pada mulanya, polis memberitahu bahawa Nopryansyah dibunuh di rumah Ferdy oleh seorang lagi anggota keselamatannya yang dikenali sebagai Peronda Kedua E.



Lelaki itu didakwa menembak Nopryansyah selepas menangkap Nopryansyah melakukan serangan seksual terhadap isteri Ferdy , Putri Candrawati.

Ferdy, yang tugasnya tertumpu pada disiplin dalaman polis, pada mulanya berkata, beliau sedang menjalani ujian saringan untuk Covid-19 pada masa kejadian.

Tetapi pada hari-hari berikutnya, maklumat yang bercanggah muncul mengenai hal ehwal, penyamaran dan perniagaan tidak sah.

Pada 9 Ogos, dia ditangkap dan dinamakan suspek kes pembunuhan terancang Nopryansyah.



Sepuluh hari kemudian, isteri Ferdy juga ditangkap kerana disyaki melakukan pembunuhan yang dirancang, dan membantunya menutupi pembunuhan Nopryansyah .

Jika didapati bersalah, Sambo boleh menghadapi hukuman mati atau penjara seumur hidup.

Polis tidak menjelaskan sebab penahanan Putri Candrawati.

Menurut Al Jazeera, pembunuhan Nopryansyah pada awalnya tidak didedahkan sehingga 11 Julai.



Ia diikuti dengan bantahan daripada keluarganya yang mengatakan mereka diberitahu untuk tidak membuka kerandanya apabila jenazahnya dikembalikan ke kampung halamannya untuk dikebumikan.

Tanpa mengendahkan arahan itu, saudara-mara berkata, mereka terkejut apabila menemui bukti penyeksaan pada mayat Nopryansyah selepas melihat ke dalam keranda.

Peguam keluarga itu, Kamaruddin Simanjuntak berkata, keluarga itu mendesak supaya mayat Nopryansyah digali pada akhir Julai dan untuk bedah siasat kedua.

Keputusannya mengejutkan, kata peguam itu.



“Dia ditembak lima kali di muka, kepala, leher dan kaki, dan terdapat tanda-tanda penyeksaan pada badannya,” kata Kamaruddin seperti dilaporkan Al Jazeera.

Mangsa mempunyai luka di mukanya, lebam di kedua-dua belah dadanya, jarinya patah dan tidak dapat meluruskan kaki kirinya, katanya.

Kes itu masih dalam siasatan dan dijangka dibicarakan dalam masa beberapa minggu lagi. HM

Kes yang menggegarkan Indonesia




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Benarkah Iskandar Zulqarnain adalah Alexander The Great? Bhg 3

Soo Wincci rasa tenang masuk masjid

Kehilangan pasangan hidup selepas 19 hari berkahwin

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker