Kumpulan anti-Islam ulangi rancangan bakar al-Quran cetus keganasan di Sweden

Kumpulan anti-Islam ulangi rancangan bakar al-Quran cetus keganasan di Sweden

STOCKHOLM – Kekacauan memasuki hari keempat berlaku di beberapa bandar Sweden, dicetuskan oleh pembakaran al-Quran oleh kumpulan anti-pendatang.

Media tempatan melaporkan tiga orang cedera di bandar timur Norrkoping pada hari Ahad apabila polis melepaskan tembakan amaran ke arah perusuh.

Beberapa kenderaan dibakar dan sekurang-kurangnya 17 orang telah ditahan.

Pada hari Sabtu, kenderaan termasuk bas dibakar di bandar selatan Malmo semasa perhimpunan dalam kalangan kumpulan ekstrem.

Terdahulu, kerajaan Iran dan Iraq memanggil wakil Sweden bagi membantah pembakaran al-Quran.

Pelampau Denmark-Sweden Rasmus Paludan, yang mengetuai pergerakan Stram Kurs atau Hard Line berkata, beliau telah membakar al-Quran dan akan mengulangi tindakan itu

Sekurang-kurangnya 16 pegawai polis dilaporkan cedera dan beberapa kenderaan polis musnah dalam kekacauan yang tercetus pada Khamis, Jumaat dan Sabtu di lokasi kumpulan pelampau rusuhan termasuk di pinggir bandar Stockholm dan di bandar Linkoping dan Norrkoping.

Paludan mengancam untuk menganjurkan kekacauan di Norrkoping pada hari Ahad, mendorong penunjuk perasaan balas yang menentang tindakan membakar al-Quran berkumpul di sana, lapor Deutsche Welle.

Polis tempatan dalam satu kenyataan berkata, tembakan amaran telah dilepaskan selepas mereka diserang dan tiga orang terkena senjata.

Ketua polis negara Sweden Anders Thornberg berkata, penunjuk perasaan telah menunjukkan sikap acuh tak acuh terhadap polis, sambil menambah: “Kami telah melihat rusuhan ganas sebelum ini. Tetapi kali ini lain”.

Bantahan terhadap rancangan Stram Kurs untuk membakar al-Quran telah bertukar menjadi ganas di Sweden sebelum ini. Pada 2020, penunjuk perasaan membakar kereta dan bahagian hadapan kedai rosak dalam pertempuran di Malmo.

Paludan – yang dipenjarakan selama sebulan pada 2020 kerana kesalahan termasuk perkauman di Denmark – juga cuba merancang pembakaran al-Quran yang serupa di negara Eropah lain, termasuk Perancis dan Belgium. MG

Kumpulan anti-Islam ulangi rancangan bakar al-Quran cetus keganasan di Sweden


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Anak angkat celah mana?, Nurulhidayah nafi dakwaan warganet

Biawak Bengal Di Rogol, Empat lelaki Ditahan

Peniaga ‘Mee Tonggek’ Boleh Berniaga Semula Dengan Syarat

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker