Anak Sihat, Susu Badan Pun Banyak Walaupun Sudah Dua Kali ‘Czer’ – Shima Anuar

Anak Sihat, Susu Badan Pun Banyak Walaupun Sudah Dua Kali ‘Czer’ – Shima Anuar

Gara-gara penyanyi dan juga pelakon Ayda Jebat dikecam dan dipersoal netizen kerana memilih untuk bersalin secara pembedahan Caesarean, pelakon Shima Anuar tampil pempertahankan tindakan rakan seangkatannya itu.

Menerusi hantaran yang dimuat naik dalam Instagram miliknya, Shima atau nama lengkapnya Noor Hashima Anuar, 30, berkongsi pengalamannya ketika bersalin secara pembedahan ‘czer’ sebanyak dua kali.



“Banyak mitos tentang ‘czer’ sebenarnya. Tapi bagi saya, alhamdulillah semuanya okay. Bersalin secara pembedahan pun ada sakitnya juga. Bersalin secara pembedahan bukan seperti membuang air besar.

“Alhamdulillah, dua kali ‘czer’, kedua-dua anak saya dapat minum susu badan. Susu pun banyak juga,” ujarnya.



Kata pelakon filem Highland Tower itu lagi, dia menyangkal dakwaan yang mengatakan bahawa seseorang wanita yang bersalin secara pembedahan akan memiliki perut buncit.

Dalam hantaran itu juga, Shima turut menitipkan pesan kepada Ayda atau kepada sesiapa sahaja wanita hamil supaya tidak mendengar cakap orang lain untuk kebaikan diri sendiri serta tidak memperlekehkan ibu hamil yang memilih untuk bersalin secara pembedahan.

“Kadang-kala kita tidak perlu dengar kata-kata orang. Mungkin dengar boleh, tapi jangan percaya. Lain orang, lain caranya.

“Saya cuma ingin memberitahu, jangan memperlekehkan wanita yang bersalin secara pembedahan. Bersalin secara ‘czer’ pun letak nyawa dekat situ juga okey,” katanya.



Terdahulu, Ayda atau nama sebenarnya Nur Suhada Jebat, 29, menjadi sasaran netizen selepas dia memilih untuk bersalin secara pembedahan berbanding normal.

“Saya baca ramai yang direct messege (DM) dan komen di beberapa laman yang kata ‘czer’ tak real la jadi ibu’, ‘macam mana nak jadi ibu kalau kau beranak pun bedah’, kalau bedah mesti tak keluar susu, tak breastfeed (susu badan) kesian anak dia’, ‘ikut tingkap ke, malunya’ dan banyak lagi,” katanya.

Bagaimanapun, isteri kepada Nabil Mahir itu menyarankan kebanyakan bakal ibu termasuk dirinya yang bersalin secara pembedahan atas faktor kesihatan dan keselamatan bayi agar jangan berasa takut atau malu diperlekehkan wanita lain. – K! ONLINE

Anak Sihat, Susu Badan Pun Banyak Walaupun Sudah Dua Kali ‘Czer’ – Shima Anuar




Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214



Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU




Paralimpik Tokyo: Bonnie raih emas pertama negara

Lolanopita Ibu Remaja OKU Arwah Muhammad Firdaus Meninggal Dunia

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker