Payung emas rekaan semata-mata

Payung emas rekaan semata-mata

Sering kita mendengar masyarakat menyebut isteri yang membenarkan suaminya berpoligami akan menerima payung emas di akhirat kelak. Apakah wujud dan sahih perkara ini?

JAWAPAN: Segala pujian hanya untuk Allah SWT, selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW. Terima kasih atas persoalan yang diajukan.



Berkenaan dengan payung emas, tidak terdapat di dalam al-Quran ataupun hadis tentang payung emas. Ini bermakna, payung emas adalah satu rekaan semata-mata dan ia hanyalah satu perspektif yang tidak benar.

Di dalam al-Quran memang terdapat ayat-ayat yang menyentuh tentang alam perkahwinan atau hubungan suami dan isteri, tetapi payung emas tidak disebut sama sekali.

Begitu juga dalam hadis, ada disebut tentang kelebihan seorang isteri yang mentaati suaminya dan sabar dalam menghadapi alam rumah tangga.

Contoh ayat al-Quran yang bercerita tentang hubungan sesama suami dan isteri adalah:



Firman Allah SWT: “Wanita (isteri) solehah adalah yang taat lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada kerana Allah telah memelihara mereka.” [An-Nisa:34]

Di dalam sebuah hadis, daripada Abu Hurairah RA bahawa Nabi SAW bersabda: “Jika seorang wanita menunaikan solat lima waktu, puasa pada bulannya (Ramadan), mengawal kemaluannya dan taat kepada suaminya.

Masuklah dia ke dalam syurga dari mana-mana pintu yang anda kehendaki.” [Riwayat Ibn Hibban, 9/471]

Kesimpulannya, terdapat banyak lagi ayat al-Quran dan hadis yang menceritakan tentang kelebihan hidup berumah tangga serta hubungan suami dan isteri.

Namun, tidak terdapat sepotong ayat al-Quran atau hadis yang menceritakan tentang payung emas sebagaimana didakwa. K Online

Payung emas rekaan semata-mata



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

MP Ketereh merungut sedekah kematian pakai duit sendiri



Aku sondol laki orang sampai naik pelamin (Video)

Mat Saleh bengang Malaysia ‘rosakkan’ deria rasanya (Video)



Mondy dakwa Ebit Lew kotor

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker