Cukai rokok elektronik tak berkesan jika penjual haram terus beroperasi

Rancangan Putrajaya untuk menjana pendapatan melalui duti eksais pada rokok elektronik dan cecair peranti itu tidak akan berjaya sekiranya penjual yang tidak mempunyai lesen terus dibiarkan beroperasi, kata Majlis Kawalan Tembakau Malaysia (MCTC).

MCTC berkata, walaupun usaha itu nampak baik dengan strategi yang diketahui untuk mengenakan cukai bagi mengurangkan penggunaannya, Kementerian Kewangan mungkin telah mengabaikan beberapa fakta.

Katanya, kerajaan pada tahun 2016 telah menempatkan tiga kementerian yang bertanggungjawab untuk menyelia industri e-rokok dan kemajuan telah dicapai dalam pengembangan standard tetapi jumlah penjual yang tidak berlesen tetap dalam “jumlah yang tidak terhitung”.

“Ini kerana belum ada arahan untuk melakukan ini.

“Tanpa daftar penjual berlesen, tidak akan ada mekanisme pengumpulan yang dapat digunakan untuk benar-benar mengumpulkan dapatan ini secara signifikan.

“Oleh itu, banyak kerja harus dilakukan terlebih dahulu untuk menangani kerangka kerja yang lebih besar untuk mendukung strategi penjanaan pendapatan seperti itu; yang sedikit masih ada,” kata MCTC dalam satu kenyataan.

Kementerian Kewangan mengumumkan di bawah Belanjawan 2021 bahawa ia merancang untuk mengenakan duti eksais 10 peratus pada semua jenis peranti rokok elektronik dan bukan elektronik termasuk vape serta duti eksais 40sen/ml untuk semua cecair rokok elektronik.

MCTC berkata, selain itu penjual rokok elektronik tidak berlesen, duti eksais yang dicadangkan juga tidak membezakan antara cecair nikotin dan cecair bukan nikotin untuk rokok elektronik.

Katanya, Menteri Kesihatan Adham Baba pada 23 September menegaskan bahawa semua alat yang mengandungi nikotin tetap berada di bawah Akta Racun 1952 dan Akta Penjualan Dadah 1952.

Ini bermaksud bahawa penjualan sebarang produk yang mengandungi nikotin hanya dibenarkan farmasi berlesen dan pengamal perubatan berdaftar bagi tujuan rawatan perubatan.

Namun katanya, tindakan kerajaan tidak membezakan antara cecair rokok elektronik dengan nikotin dan tanpa nikotin menimbulkan persoalan jika ada rancangan untuk mengabaikan pelanggaran Akta Racun 1952 dan Akta Jual Beli Ubat 1952 jika duti eksais telah dibayar.

“Melalui cukai ini, apakah Kementerian Kewangan menawarkan mereka mekanisme untuk ‘memberi jalan keluar dari masalah’ dalam hal menjual peranti haram ini?

“Melalui Belanjawan 2021 ini, strategi cukai eksais terhadap rokok elektronik / bukan elektronik juga, sayangnya, memberikan ‘legitimasi’ kepada industri,” katanya.

MCTC juga mempersoalkan adakah pengguna sah yang cukup ramai untuk memperoleh pendapatan daripada mengenakan cukai cecair rokok elektronik..

Tambah MCTC walaupun rokok elektronik disebut-sebut sebagai alternatif untuk rokok konvensional dan boleh membantu untuk berhenti merokok, trend ini kini melibatkan orang muda yang sebelumnya tidak merokok.

“Insentif ekonomi bagi penjual untuk terus menjual segala bentuk produk ini kepada siapa pun yang mereka dapat terlalu menguntungkan dan mereka telah memperolehnya, terutama kerana belum ada peraturan yang jelas mengenai hal ini.

“Kami juga sangat meragukan keuntungan bersih dari kenaikan kos penguatkuasaan termasuk kos makmal untuk menganalisis cecair haram yang dijual telah dipertimbangkan oleh MOF dalam merasionalisasi cukai eksais ini.

“Hasil akhir boleh mengakibatkan kerugian kepada kerajaan, dan bukannya keuntungan kewangan,” katanya.

Oleh itu, MCTC mendesak Kementerian Kewangan untuk mengkaji semula rancangan tersebut dan sebaliknya memilih untuk melarang rokok elektronik seperti yang dilakukan oleh beberapa negara jiran. Mk

Vape kini ‘menyamar’ jadi jam tangan, radio

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker