Tidak tolak cadangan tutup MAS – Tun M

Share

Kerajaan tidak tolak kemungkinan untuk menerima cadangan supaya Malaysia Airlines Berhad (MAS) ditutup bagi menangani masalah hutang yang ditanggung syarikat penerbangan negara itu.

Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, isu berkaitan dengan MAS itu disifatkan sebagai perkara yang sangat serius.

Beliau berkata, bagaimanapun kerajaan perlu membuat keputusan berdasarkan beberapa pilihan.

“Untuk menutup syarikat penerbangan nasional, ia satu hal serius. Kamu ingat tak, dulu pun ada kajian tentang ini, sama ada kita patut tutup, jual atau buat penstrukturan semula kewangan.

“Kerajaan terbuka untuk mempertimbangkan semua kemungkinan ini. Ya, kita perlu membuat keputusan,” katanya dalam sidang akhbar di lobi Parlimen, hari ini.

Baru-baru ini, pengasas firma perunding penerbangan Malaysia yang berpangkalan di Endau Analytics, Shukor Yusof berkata, tidak akan ada isu kapasiti jika MAS ditutup kerana kekosongannya akan diisi oleh syarikat penerbangan lain.

“MAS sepatutnya ditutup. Dalam keadaan sekarang, tiada rasional ekonomi untuk mengekalkannya. Perniagaan yang rugi tidak boleh diteruskan,” katanya memetik akhbar berbahasa Inggeris tempatan, New Straits Times.

Perkara itu dijelaskan dengan lebih lanjut oleh Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, pihak pengurusan MAS bertanggungjawab untuk meneliti pilihan-pilihan tersebut termasuk saranan supaya ia ditutup.

Jelas beliau, keputusan yang bakal diambil kelak turut mengambil kita pandangan Dr. Mahathir ketika mesyuarat bersama pengurusan lembaga pengarah Khazanah, baru-baru ini.

“Tun ada memberi pandangan beliau bagaimana untuk kami menguruskan situasi MAS sekarang,” katanya.

Tambah Mohamed Azmin, MAS ketika ini memiliki enam buah pesawat A380 yang tersadai sejak beberapa tahun lalu dan berharap dapat mencari jalan untuk menyelesaikan masalah tersebut.

“Satu daripada caranya adalah carted perkhidmatan baharu dari Kuala Lumpur ke Madinah di bawah program Salam untuk membawa orang Islam mengerjakan ibadah haji dan umrah,” katanya. – UTUSAN ONLINE.

One thought on “Tidak tolak cadangan tutup MAS – Tun M

  • March 13, 2019 at 1:43 pm
    Permalink

    ramai macai pakatan hancing(ph) termasuk rba aka anak2 babi peliharaan dap memperlekeh pelan Najib selamatkan MAS….nantinya kalau kerajaan pakatan hancing(ph) ikut macam plan Najib, korang nak kata apa? harus kita ingat MAS bermasalah sejak zaman atok 94 tahun jadi PM ke 4 bila dia pilih Tajudin Ramli jadi CEO MAS dengan syarat kena beli saham MAS yang diterbitkan & dijual kerajaan berharga hampir 3 kali ganda tinggi dari nilai pasaran sebenar untuk sesaham MAS itu…ini dilakukan madey untuk cover kerugian negara sebanyak RM30+ billion disebabkan si penipu madey itu berjudi dengan forex

    terkial-kial Tajudin Ramli & MAS dibuatnya untuk bayar balik hutang kepada kerajaan akibat dipaksa beli saham semahal itu…keuntungan(kewangan) MAS sudahlah tidak seberapa tapi kena bayar balik hutang kerajaan itu mengikut jadual jadinya MAS tidak mempunyai cash yang cukup untuk beroperasi dengan baik lalu ditimpa lagi masalah yang menyusutkan lagi kewangan MAS disebabkan kenaikkan harga minyak pada masa itu…masalah MAS ini diwarisi PM ke 5 & PM ke 6…kerajaan kepada ke dua2 PM ini terpaksa inject berbilion ringgit untuk menyelamatkan MAS disebabkan taik yang ditinggalkan PM ke 4

    suntikan kewangan & pengstrukturan semula tidak banyak membantu MAS melebarkan sayap kembali menjadi popular dikalangan penumpang untuk dijadikan pilihan sekaligus menjana keuntungan seperti yang diharapkan disebabkan 2 peristiwa malang menimpa 2 pesawat MAS…satu peristiwa malang sudah jelas ianya merupakan perbuatan jenayah & kita sudah tahu siapa si pelakunya…satu lagi peristiwa malang mungkin bapak peliwat negara sahaja yang tahu kerana kapten pilot pesawat merupakan penyokong tegar bapak peliwat negara…sehari sebelum penerbangan, kapten MH370 telah menghadiri perbicaraan kes liwat bapak peliwat negara

    manalah tahu dia kecewa sangat bapak peliwat negara dijatuhi hukuman bersalah lalu dia pun bersetuju bawa pesawat ke diego garcia(seperti diarahkan) untuk cuba membuat negotiation bersama ‘uncle sam’ kepada kerajaan Malaysia supaya membebaskan ‘anak emas uncle sam’ itu dari dijatuhi hukuman bersalah tapi pada saat2 akhir apabila pesawat sudah menghampiri diego garcia ‘uncle sam’ tiba2 mungkir janji(tak sama dengan ph mungkir janji manifesto) & membatalkan negotiation itu & melarang MH370 dari mendarat di diego garcia…jika hendak mendarat juga, MH370 telah diugut akan ditembak jatuh lalu terkapai-kapailah & terpaksa MH370 mendarat di lautan hindi…nak mendarat di darat minyak pesawat tak cukup untuk sampai ke mana2 negara yang berdekatan…mungkin kapten MH370 telah berjaya mendarat pesawat dalam keadaan terlalu sempurna seperti sebuah crusie ship yang sedang berlayar tenang atas lautan buat satu ketika…kerana kesempurnaan mendarat ini pesawat tidak berkecai, kerana tiada perkecaian pesawat yang siknifikan ini telah membuat ‘pasukan mencari’ sukar untuk menemui MH370 hingga ke hari ini

    pasal pesanan pembelian 50 pesawat boeing 737 max itu macai pakatan hancing(ph) tidak perlu kutuk2 lagi Najib, MAS belum lagi dapat sebab pesawat hanya akan dihantar tahun depan secara berperingkat…sekarang ini tugas & tanggung-jawab azmin ali untuk berunding dengan Khazanah bagi membuat keputusan sama ada nak batalkan kesemua pembelian 50 pesawat itu atau bagaimana

    mula2 Proton berjaya dijual kepada usahawan tempatan iaitu Syed Mokhtar…tentang JV dengan Geely, jangan salahkan Najib sebab keputusan untuk JV itu terletak pada Proton & Syed Mokhtar…madey senyap tak pernah pun kritik Syed Mokhtar bila berjaya beli Proton lepastu JV dengan Geely, sebab apa? sebab Syed Mokhtar memang kroni madey & paling penting Syed Mokhtar sudah beri jaminan akan terus beri habuan/derma pada madey/kuncu2nya(senang cakap kepada ‘pakatan hancing’)…pasal madey anti cina tu cuma modal politik murahan je untuk buat rakyat benci pada Najib sedangkan habuan dari Syed Mokhtar tu rakyat terlupa nak pandang

    pasal ura2 nak jual MAS, agaknya madey nak jual pada siapa? apa yang pasti bala & beban besar tetap akan orang yang beli MAS ni pikul macam Tajudin Ramli kena pikul…jika tiada rakyat sendiri(syarikat tempatan) sanggup beli, apakah madey akan jual MAS pada orang asing(syarikat asing)?…pasal nak tutup MAS tu bunyinya macam cakap orang bodoh, entah kenapalah PMku pun sama jadi cap ayam macam menteri2nya…kalau tutup lepastu nak buka & beri nama baru apa untuk menggantikan MAS? agaknya ‘mahathir airline system’ berlogokan bunga raya kot

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *