Pengampunan atas keringanan hukuman Najib akan dicabar Badan Peguam

Badan Peguam Malaysia akan memfailkan cabaran undang-undang di mahkamah terhadap keputusan Lembaga Pengampunan untuk mengurangkan separuh hukuman bekas perdana menteri Najib Razak atas sabitan rasuah SRC International.

Presiden Badan Peguam yang baru dipilih, Ezri Abdul Wahab berkata usul mengenai perkara itu telah diluluskan dalam mesyuarat agung tahunan (AGM) ke-78 hari ini selepas menerima “majoriti besar” undian.

Bercakap pada sidang media hari ini, Ezri berkata Badan Peguam akan memfailkan semakan kehakiman berhubung perkara itu dalam tempoh dua minggu ini.



“Tugas kami adalah untuk melindungi kedaulatan undang-undang,” katanya kepada pemberita selepas tamat AGM di Menara Kembar Bank Rakyat hari ini.

“Kami hanya mengisi semakan kehakiman di Lembaga Pengampunan dan bukannya keputusan yang dibuat oleh Agong. Kaedah dan cara ia dijalankan.

“Setakat yang kami tahu, mereka yang mendengar keputusan yang dibuat oleh lembaga itu tidak berpuas hati (dengannya).

“Jadi, semakan kehakiman adalah untuk memastikan perkara yang betul yang sepatutnya berlaku,” kata Ezri yang merupakan bekas presiden Badan Peguam.



Dalam perkembangan berkaitan, bekas setiausaha Badan Peguam B Anand Raj telah dipilih sebagai naib presiden yang baru organisasi pengamal undang-undang tersebut.

Sementara itu, dua lagi usul yang diluluskan AGM Badan Peguam hari ini termasuk kebimbangan yang semakin meningkat terhadap kelewatan kerajaan dalam memansuhkan undang-undang zalim dan reformasi untuk memastikan keadilan di negara ini dan mengelakkan kes menggunakan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) sebagai strategi untuk mempercepatkan pemansuhan undang-undang ini.

Resolusi itu difailkan oleh bekas presiden Badan Peguam Zainur Zakaria dan disokong oleh seorang lagi bekas presidennya Yeo Yang Poh.

Pada Februari, Lembaga Pengampunan telah mengurangkan separuh hukuman penjara 12 tahun Najib kepada enam tahun dan mengurangkan denda asal RM210 juta kepada RM50 juta – iaitu sebanyak 76 peratus.



Keputusan Lembaga Pengampunan itu bermakna tarikh rasmi pembebasan bekas ahli parlimen Pekan itu telah dipercepat ke Ogos 2028.

Bagaimanapun, Najib, 70 tahun boleh dibebaskan lebih awal atas “kelakuan baik” pada Ogos 2026 selepas menjalani dua pertiga dari tempoh hukuman penjaranya.

Bekas perdana menteri itu dipenjara selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman dan sabitan terhadap kes SRC International pada Ogos 2022.

Dia juga sedang dibicarakan untuk kes lain berkaitan skandal penyelewengan dana 1MDB.



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kasihan Bella, saat ‘birthday’ dapat hadiah macam ini



Ruhainies nak ‘cover’ ke, siap kongsi 4 golongan haram disentuh api neraka

Zaman saya artis macam ini diboikot 4 tahun – A Aida



Bapa ‘pening’ hantar anak ke sekolah lain

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker