Kegagalan Iron Dome , roket buat U-Turn sehingga bedil hospital di Tel Aviv (Video)

Kegagalan Iron Dome , roket buat U-Turn sehingga bedil hospital di Tel Aviv (Video)

Kecoh di media sosial semalam apabila tular sebuah video yang menunjukkan salah satu peluru berpandu Iron Dome yang gagal berfungsi dan berpatah balik ke arah kawasan penduduk penempatan di Rishon LeZion di selatan Tel Aviv.

Dapat dilihat misil roket menerangi langit Tel Aviv pada malam tadi dan lalu mendarat di sekitar kawasan tersebut sehingga merosakkan harta benda awam. Bagaimanapun, tiada laporan kematian akibat insiden tersebut.



Askar Israel juga mengakui bahawa Iron Dome mengalami kegagalan berfungsi sehingga menyebabkan misilnya jatuh di kawasan penduduk penempatan di Rishon LeZion.

Ironiknya, selepas mengebom Hospital Baptis Al-Ahli awal bulan ini di Gaza hingga mengakibatkan hampir 500 orang awam terbunuh, penduduk Israel bagaimanapun mendakwa bahawa pembunuhan tersebut terjadi akibat roket Palestin yang ‘”tersasar”.

Saluran Israel 13 melaporkan bahawa Iron Dome tidak berkesan melawan roket tentera Lebanon kerana masa tindak balas yang sangat singkat -sehingga roket ditembak dari selatan Lebanon ke Kiryat Shmona yang terletak agak dekat.

Selain itu, pada awal minggu ini, wartawan Israeli dari i24 melaporkan bahawa Sderot tidak akan lagi dilindungi oleh sistem Iron Dome.



Wartawan yang tiba di penempatan pendudukan kurang dari satu kilometer dari Jalur Gaza mengatakan bahawa kini bandar tersebut telah menjadi ‘bandar hantu’.

Dia turut melaporkan pasukan Israel memberitahu krew i24 bahawa bandar tersebut tidak akan lagi dilindungi oleh bateri Iron Dome untuk mengekalkan penangkap roket itu bagi kawasan-kawasan tertentu.

Untuk makluman, sistem Iron Dome adalah sistem pertahanan udara mudah alih tercanggih di dunia yang mana boleh memintas serta memusnahkan roket malah daripada pelbagai arah secara serentak.

Agak terkejut juga mengetahui sistem roket secanggih ini pun boleh mengalami kerosakan seperti ini. Boleh jadi ini juga salah satu “keajaiban” yang mahu ditunjukkan oleh Sang Penguasa kepada hambanya.



Kegagalan Iron Dome , roket buat U-Turn sehingga bedil hospital di Tel Aviv (Video)

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Boikot syarikat pro Israel di Malaysia sehingga mereka lakukan ini



Janna tanya Ruhainies datang majlis nak menyondol ke?

Irene dedah status hubungan dengan Syamsul Yusof



Cikgu Siva buat kolam Deepavali bendera Palestin (Video)



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker