China beri amaran pada Amerika

BEIJING: Amerika Syarikat (AS) tidak mempunyai hak masuk campur masalah antara China dan Filipina, kata Kementerian Luar China hari ini pada taklimat akhbar biasa.

“AS bukan pihak terbabit dalam isu Laut China Selatan, jadi ia tidak mempunyai hak terbabit dalam masalah antara China dan Filipina.

“Janji AS untuk mempertahankan Filipina tidak boleh menjejaskan kedaulatan dan kepentingan maritim China di Laut China Selatan dan ia juga tidak harus membolehkan dan menggalakkan tuntutan haram Filipina,” kata jurucakap Kementerian Luar, Mao Ning menjawab soalan mengenai pendirian AS yang mahu mempertahankan Filipina.



Semalam di Rumah Putih, Presiden AS, Joe Biden, berkata, komitmen AS terhadap pertahanan Filipina kekal ‘teguh’, selepas menuduh China bertindak ‘berbahaya dan menyalahi undang-undang’ di Laut China Selatan.

“Sebarang serangan ke atas pesawat, kapal atau angkatan tentera Filipina akan menggunakan Perjanjian Pertahanan Bersama kita dengan Filipina,” katanya dalam kenyataan semasa mesyuarat bersama dengan Perdana Menteri Australia. – AGENSI

BERITA BERKAITAN

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Nabil luah isi hati mengenai Elly Mazlein

Adegan panas dengan Zul Ariffin buahkan hasil – Siti Hariesa



Saya pakai singlet jer – Elisya Sandha

Ameera Khan bercinta dengan Meerqeen?



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker