Tebing Barat jadi ‘gerbang ke-3’ Israel

Tebing Barat jadi ‘gerbang ke-3’ Israel

RAMALLAH: Pertempuran kawasan jajahan di Tebing Barat semakin meningkat sejak Israel mengebom Semenanjung Gaza dan menyerang kedudukan Hezbollah di sempadan Lubnan, sekali gus mengundang kebimbangan kawasan dikuasai Palestin itu juga menjadi “gerbang ketiga” peperangan.

Israel kini sedang berperang terhadap Hamas di kawasan Palestin di Gaza, walaupun askar Israel dan pendatang haram keluar dari Gaza pada 2005. Israel masih menduduki Tebing Barat, yang ditawan bersama Gaza dalam Perang 1967.



Hamas, yang menguasai Gaza, telah membunuh lebih 1,400 dalam serangan mengejut ke Israel pada 7 Okt, disusuli pengeboman Israel yang mengorbankan 3,500 mangsa di Gaza. Israel juga sedang bersiap sedia melakukan serangan darat berskala besar ke atas Gaza untuk memusnahkan Hamas.

Negara Barat yang menyokong Israel bimbang perang meluas di Lubnan, yang mana kumpulan Hezbollah disokong Iran, sebagai “gerbang kedua”, selain apa yang dikatakan media Israel potensi “gerbang ketiga” di Tebing Barat.

Pertempuran antara askar Israel dan pendatang haram dengan rakyat Palestin telah pun menyebabkan kematian. Lebih 70 rakyat Palestin terbunuh di Tebing Barat, sejak keganasan tercetus pada 7 Okt, dengan Israel menahan lebih 800 orang.

Tentera Israel menyerbu dan melakukan serangan udara di kem pelarian Palestin di Tebing Barat, pada Khamis, membunuh sekurang-kurangnya 12 orang, kata pegawai Palestin.



Keganasan yang berlaku memberi cabaran kepada Israel dan Pihak Berkuasa Palestin (PA), satu-satunya badan pemerintah diiktiraf antarabangsa yang beribu pejabat di Tebing Barat.

Askar Israel berkata, mereka dalam kedudukan amaran tahap tinggi dan bersedia berdepan serangan termasuk daripada pejuang Hamas di Tebing Barat.

Jurucakap tentera Jonathan Conricus memberitahu Reuters, Hamas berusaha “menyelubungi Israel dengan dua atau tiga gerbang perang”, termasuk di sempadan Lubnan dan Tebing Barat. “Ancaman semakin meningkat,” katanya.

‘Beri rakyat senjata. Biar mereka bertempur’



Di Ramallah, laungan yang jarang didengar dibuat minggu ini menyokong sayap pejuang Hamas – saingan kepada Fatah parti menguasai PA – memaparkan peningkatan semangat untuk berjuang secara bersenjata.

“Beri rakyat senjata. Biar mereka bertempur. Kita tunjuk apa yang boleh kita buat,” kata Salah, penunjuk perasaan berusia 20 tahun.

Pegawai Fatah, Mowafaq Sehweel memberitahu Reuters: “Kami perlu melepaskan penguasaan dan menggunakan apa sahaja untuk menentang pendudukan.”

Nizar Mughrabi, pemilik firma seni bina, berkata beliau jijik dengan serangan Israel terhadap Gaza, namun tidak bersedia mengangkat senjata.



“Netanyahu mahu melawan, Haniyeh mahu melawan – temukan mereka di padang pasir dengan senapang dan biar mereka saling menembak sesama sendiri,” katanya merujuk kepada Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu, dan pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh.

Dalam pada itu, aktivis anti pendatang haram, Mustafa al-Khawaja, 52, berkata “di Gaza, ada cukup masa (bagi Hamas) merencana pertempuran,” katanya. “Di sini, pendudukan (Israel) menyekat urusan seharian. Tiada ruang untuk membentuk serangan atau kekuatan politik.”

Kompleks kelompok Tebing Barat

Berbanding kawalan ketat Hamas meskipun Gaza dikepung, Tebing Barat merupakan kawasan kompleks berkelompok lereng berbukit, pendatang haram Israel dan pusat pemeriksaan tentera memisahkan masyarakat Palestin.



Israel menduduki wilayah berkenaan pada 1967 dengan kawasan itu dipisahkan kepada dua kawasan besar, kawasan kecil di mana rakyat Palestin mempunyai kawalan penuh dan kawasan di mana Palestin dan pihak berkuasa Israel membahagikan tugas awam dan keselamatan.

Belia terdesak di kem pelarian lebih bersedia melawan berbanding mereka di Ramallah, yang mana ahli perniagaan dan pegawai kanan Palestin akan mengalami kerugian dalam kitaran keganasan.

“Perniagaan saya sudah pun terjejas kerana ketidaktenteraman,” kata Mughrabi.

Antara kunci utama mengekang keganasan berlaku susulan perjanjian keselamatan Israel dengan Presiden PA Mahmoud Abbas, 87.



Walaupun Abbas mengutuk serangan Israel ke atas Gaza, pihak berkuasa keselamatannya turut menyekat tunjuk perasaan, selain Fatah tidak mengeluarkan seruan awam untuk melakukan penentangan bersenjata.

“PA mahu mengekalkan keamanan dan bimbang perarakan ribuan rakyat boleh bertukar cepat kepada ratusan ribu orang,” kata penganalisis politik Palestin, Hadi al-Masri.

Beliau berkata, pegawai PA dari segi kewangan adalah baik dan bergantung dengan perjanjian bersama Israel untuk mendapat bayaran.

Katanya, jika Abbas hilang penguasaan atau jatuh sakit pada usianya yang lanjut, situasi mungkin akan bertambah buruk. FMT

Tebing Barat jadi ‘gerbang ke-3’ Israel

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pelakon Kacak Didakwa Hamilkan Wanita

Wanna Ali berduet dengan bapa tiri

Azmi tak ambil hati gurauan Jihan dan Nabil

Roslan Madun menangis lihat pergaduhan keluarga ND Lala (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker