Pendekatan GLC perlu konsisten, Johari beritahu kerajaan

Pendekatan GLC perlu konsisten, Johari beritahu kerajaan

Kerajaan perlu mempunyai garis panduan jelas mengenai bagaimana sesebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) harus menunjukkan prestasi dan dalam menentukan jika mereka akan meneruskan pelaburan strategik atau memaksimumkan pulangan, kata seorang Ahli Parlimen.

Johari Ghani (BN-Titiwangsa), bekas menteri kewangan kedua, berkata pendekatan yang tidak konsisten terhadap GLC boleh menjejaskan keyakinan pelabur dan menjejaskan prestasi syarikat kerajaan.



“Keadaan tidak konsisten ini berlanjutan kepada isu seperti pemilikan Bumiputera dalam syarikat dan projek, yang boleh menghalang kemajuan projek,” katanya semasa perbahasan belanjawan di Dewan Rakyat.

Johari berkata pemaju hartanah SP Setia Bhd, yang dimiliki oleh Permodalan Nasional Bhd, berdepan halangan apabila cuba menjual sebidang tanah kepada syarikat lain sebagai sebahagian daripada rancangan pembangunan bercampurnya.

Kerajaan tidak meluluskan penjualan itu kerana pembelinya bukan Bumiputera. “Tetapi tanah itu bukan milik Bumiputera,” kata Johari.

Bagaimanapun, apabila Boustead Holdings Bhd, yang dimiliki oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), dibenarkan untuk melupuskan hotelnya di Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Ia dijual kepada Hotel Royal Ltd yang tersenarai di Singapura pada harga yang dikurangkan iaitu RM177.3 juta.



“Ini tidak konsisten, jadi pelabur keliru. Bukan saya tidak bersetuju dengan hasrat untuk menguruskan tanah itu (dalam perjanjian SP Setia), tetapi jika ia untuk pembangunan, dan ada pembeli yang memberikan kerjasama strategik, kenapa tidak?” kata Johari. FMT

Pendekatan GLC perlu konsisten, Johari beritahu kerajaan

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Elly Mazlein perli siapa?

Rosnah Mat Aris mak tiri Ira Kazar?



Azira Shafinaz bikin panas ‘belanja lurah’

Lucy ‘tawan hati’ Wan Ismail Golok, ‘kawan yang setia dan ambil berat’



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker