MB Selangor saman MB Kedah

Menteri Besar Selangor Amirudin Shari mengheret Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor ke mahkamah sivil susulan dakwaan pemimpin PAS itu mengaitkannya dengan hartawan Vincent Tan berhubung skandal yang dikaitkan dengan projek pembersihan sungai Sungai Klang.

Ketika dihubungi, peguam plaintif Haijan Omar mengesahkan saman itu difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam, dengan salinan kertas kausa telah diserahkan kepada defendan.

Pada 9 Ogos lalu, pasukan peguam Amirudin telah menyampaikan surat tuntutan kepada Sanusi, memohon defendan memohon maaf dalam tempoh 48 jam dan membayar ganti rugi RM10 juta.



Sanusi, dalam ucapan semasa Jelajah Mega PN Best Sayangi Kedah Sejahtera di Dataran Darul Aman, Jitra, didakwa membuat dakwaan mengenai skandal antara Amirudin dan Tan, yang mahu melaksanakan projek bernilai RM10 bilion di Sungai Klang.

Sebelum ini, Tan juga pernah memfailkan saman fitnah yang sama terhadap Sanusi.

Menurut penyataan tuntutan tindakan undang-undang, Amirudin mendakwa Sanusi gagal mematuhi surat tuntutannya untuk menarik balik dakwaan itu dan memohon maaf berhubung ucapan yang dibuat semasa tempoh kempen pilihan raya negeri (PRN) pada 2 Ogos.

Plaintif mendakwa ucapan itu antara lain membayangkan dia telah menyalahgunakan kuasa sebagai Menteri Besar Selangor dengan terlibat dalam amalan rasuah yang dikaitkan dengan Projek Gerbang Maritim Selangor (Projek SMG).



Amirudin mendakwa dakwaan itu membayangkan bahawa dia telah terlibat dalam salah guna kuasa sehingga menyebabkan 600 ekar tanah negeri bernilai RM10 bilion diberikan secara percuma kepada Tan atau syarikat ahli perniagaan itu, Berjaya Land Berhad.

Menteri Besar Selangor itu berhujah bahawa Menteri Besar Kedah itu secara melulu mengeluarkan dakwaan tidak benar ‘bermotifkan politik’ untuk ‘menyinggung pihak plaintif menjelang PRN.

“Kenyataan fitnah dan penerbitan semula kenyataan berunsur fitnah menyebabkan plaintif diperlekeh secara meluas oleh orang awam sebagai ‘cokia’,” dakwa Amirudin mengenai bagaimana ucapan itu dikatakan telah menjejaskan watak dan reputasinya.

Plaintif menuntut ganti rugi am, teruk dan teladan yang tidak dinyatakan, serta injunksi untuk menghalang Sanusi daripada mengulangi dakwaan itu.



Ketika dihubungi Malaysiakini, peguam Sanusi, Yusfarizal Yusoff mengesahkan bahawa mereka telah diserahkan salinan tuntutan itu.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



GV10, gegar segala gegar

Jangan tayang suami kalau takut disondol – Che Ta



Saya bukan orang ketiga antara Nafiez dan Fify – Neera

Saya Anak Malaysia lagu wajib Hari Kebangsaan



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker