Kolam takungan air terbesar Britain cecah paras terendah

Kolam takungan Wimbleball merosot kepada paras hanya 20 peratus. – Paul Scullion/SWNS

LONDON – Beberapa rakaman menggunakan dron mendapati paras air di sebuah kolam takungan terbesar di Britain hanya tinggal 20 peratus  sekali gus mencetuskan kebimbangan mengenai kekurangan air  pada musim sejuk tahun in, lapor portal berita MailOnline semalam.

Tasik Wimbleball di Exmoor, Somerset, kini merekodkan paras kurang satu perempat daripada kapasiti penuhnya.  Rakaman video turut menunjukkan keadaan takungan dan landskap perkampungan yang tandus kesan akibat kemarau pada bagi musim panas kali ini.

Pada tempoh sama tahun lalu, takungan air di Wimbleball adalah lebih 70 peratus penuh, namun rizab purata kini berada di bawah paras yang dicatatkan pada 1995 ketika kapasiti kolam itu merekodkan kadar terendah iaitu 26.4 peratus.

“Saya mendapat tahu bahawa paras air adalah rendah di kolam takungan Wimbleball dan membuat keputusan untuk memeriksa sendiri keadaannya. Apa yang saya lihat adalah amat mengejutkan.

“Saya pernah memandu berhampiran kawasan takungan itu beberapa tahu lalu dan dapat melihat kanak-kanak bermain di dalam air.

“Kini, mereka tidak boleh lagi melakukan aktiviti sedemikian,” kata jurugambar sambilan yang membuat rakaman tersebut, Paul Scullion.

Sementara itu, syarikat perkhidmatan air, South West Water (SWW) berkata, paras simpanan air takungan itu telah menurun kepada sekitar  20 peratus pada 9 Oktober lalu.

Menurut syarikat tersebut, kawasan itu mengalami tempoh paling kering yang  keempat  sejak penyimpanan rekod bermula lebih 130 tahun lalu.

“Paras takungan air di seluruh Cornwall dan sebahagian Devon kekal rendah serta akan terus berkurang. Ia diramal kekal seperti itu pada masa akan datang tanpa hujan berterusan akibat musim kemarau yang panjang.

“Kami meminta pengguna agar menggandakan usaha mereka untuk lebih banyak menjimatkan air bagi mengelakkan sebarang pelaksanaan sekatan, di samping melindungi sumber-sumber air utama di wilayah ini,” kata Pengarah Kemarau SWW, Jo Ecroyd. – Agensi

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Zahid Hamidi Sindir Hadi Awang “Jangan ‘Main-Main’ Dengan Durian”

Ismail Sabri adalah calon PM muktamad dari UMNO – Presiden UMNO

Nurul Nazihah yang retung dalam kemalangan baru pulang umrah seminggu

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker