Pensyarah dipenjara selepas tukar gred peperiksaan dengan seks

Gambar Hiasan

RABAT: Sebuah mahkamah di Maghribi menjatuhkan hukuman penjara selama dua tahun terhadap seorang pensyarah universiti atas kesalahan menawarkan gred yang bagus untuk hubungan seksual.

Ia merupakan keputusan mahkamah pertama yang dibuat melibatkan skandal seks yang menggemparkan negara Afrika Utara itu.

Skandal itu meletus pada September lalu apabila media Maghribi mengesan kebocoran beberapa mesej di laman media sosial yang dipercayai dilakukan antara pensyarah dan pelajar.

Defenden yang merupakan pensyarah ekonomi di Universiti Hassan I di Settat berhampiran Casablanca, didapati bersalah atas dakwaan ‘berkelakuan tidak senonoh, keganasan dan gangguan seksual’.

Lapor media tempatan, empat lagi pensyarah akan dihadapkan di mahkamah atas pertuduhan sama iaitu ‘menghasut untuk melakukan kegiatan tidak bermoral, diskriminasi jantina dan keganasan terhadap wanita’.

Beberapa skandal gangguan seksual berprofil tinggi menggemparkan beberapa universiti di Maghribi sejak kebelakangan tahun ini namun kebanyakannya gagal sampai hingga ke peringkat perbicaraan apatah lagi sabitan.

Pada 2018, setelah perdebatan selama beberapa tahun, Maghribi meminda undang-undang yang membolehkan pelaku gangguan, serangan, eksploitasi seksual atau layanan buruk dikenakan hukuman penjara. – AFP

Pensyarah dipenjara selepas tukar gred peperiksaan dengan seks


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Abu Syafiq minta Idris siasat Tuan Ibrahim dulu

Kau Sorok Celah *** Mak Kau Ke? – Diva AA Bengang Nasi Lemak KFC Tiada Ikan Bilis

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker