Keluar wang RM1 juta dari akaun Armada, Syed Saddiq menafikan

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman memberitahu Mahkamah Tinggi, di sini, hari ini, beliau tidak pernah mengarahkan Rafiq Hakim Razali dan Ahmad Redzuan Mohamed Shafi membuat pengeluaran wang RM1 juta daripada akaun Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) Pusat.

Bekas Ketua Armada itu berkata, beliau tidak pernah berbincang dengan Rafiq Hakim, ketika itu Penolong Bendahari Armada Bersatu dan Ahmad Redzuan, ketika itu Penolong Setiausaha Armada, secara berasingan dengan pimpinan G5 Armada yang lain dan mengarahkan mereka membuat pengeluaran wang RM1 juta itu.

“Dakwaan Rafiq Hakim (saksi pendakwaan ke-13) dan Ahmad Redzuan (SP11) suatu pembohongan semata-mata,” katanya ketika membacakan pernyataan saksi pada hari pertama prosiding membela diri bagi empat pertuduhan bersubahat melakukan pecah amanah, salah guna harta dan pengubahan wang haram dihadapinya.

Syed Saddiq, 30, berkata pada awal Mac 2020, pimpinan G5 membuat perbincangan untuk mengeluarkan wang bagi persiapan menghadapi wabak COVID-19, Ramadan dan persiapan Hari Raya Aidilfitri 2020 dan atas sebab itu, pimpinan G5 mengarahkan Rafiq Hakim berbincang dengan Exco Armada bagi mendapatkan jumlah dirasakan perlu bagi tujuan bantuan berkenaan.

Menurut beliau, perbincangan itu diadakan bersama Ulya, Aizad, Rafiq Hakim dan Ahmad Redzuan pada setiap masa dan tidak pernah melibatkan perbincangan spesifik berkenaan jumlah RM1 juta.

“Perbincangan itu diadakan di ruang tamu rumah saya dan ia ruang terbuka, maka adalah mustahil untuk saya adakan perbincangan peribadi dengan Rafiq Hakim dan Ahmad Redzuan tanpa didengar atau dilihat oleh Ulya serta Aizad.

“Saya tidak pernah menyatakan wang atau dana terkumpul dalam akaun CIMB Bank Armada merupakan hasil daripada titik peluh saya sepanjang menjadi Ketua Armada,” katanya, dan menambah wang atau dana terkumpul itu adalah milik semua ahli Armada bagi kegunaan Armada.

Pada 28 Okt tahun lepas, Syed Saddiq diperintahkan membela diri atas empat pertuduhan itu selepas pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap tertuduh di akhir kes pendakwaan.

Anak kelahiran Johor Bahru itu didakwa bersubahat dengan Rafiq Hakim yang diamanahkan dengan dana berjumlah RM1 juta, untuk melakukan pecah amanah dengan menyalahgunakan dana itu di CIMB Bank Berhad, Menara CIMB KL Sentral, Jalan Sentral 2 di sini, pada 6 Mac 2020.

Presiden MUDA itu juga didakwa menyalah guna RM120,000 daripada akaun Maybank Islamic Berhad milik Armada Bumi Bersatu Enterprise untuk diri sendiri dengan menyebabkan Rafiq Hakim melupuskan wang itu di Malayan Banking Berhad, Jalan Pandan 3/6A, Taman Pandan Jaya di sini antara 8 dan 21 April 2018.

Dia juga berdepan dua pertuduhan melibatkan diri dalam aktiviti pengubahan wang haram iaitu memindahkan wang masing-masing RM50,000 dalam akaun Maybank Islamic Berhad miliknya ke akaun Amanah Saham Bumiputera miliknya, dipercayai merupakan hasil aktiviti haram, di sebuah bank di Jalan Persisiran Perling, Taman Perling, Johor Bahru pada 16 dan 19 Jun 2018.

Perbicaraan berlangsung di hadapan Hakim Datuk Azhar Abdul Hamid. – BERNAMA

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Khazrul Elzey mengaku tidur dengan Zarina Anjoulie (Video)

Takiyuddin ‘serang’ Zahid, sekali Rayer pertahan

Model baharu PROTON, Honda bakal perkukuh DRB-Hicom

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker