Saintis temui mikroplastik dalam tisu urat manusia

Penyelidik ketika ini masih belum mengetahui implikasi mikroplastik yang ditemui itu terhadap kesihatan manusia. – AFP

LONDON –  Pasukan  penyelidik dari Universiti Hull di England terkejut apabila menemui mikroplastik buat kali pertama dalam tisu urat manusia, lapor laman berita RT semalam.

Lima jenis mikroplastik berbeza ditemui dalam beberapa sampel yang diambil daripada urat saphenous (kaki) beberapa pesakit yang menjalani pembedahan pintasan jantung.

“Kami terkejut menemui mikroplastik tersebut.

“Kita sedia maklum bahawa mikroplastik berada di dalam darah, namun tidak jelas sama ada ia boleh melintasi saluran darah ke dalam tisu vaskular dan kajian ini mencadangkan bahawa perkara itu berlaku,” kata penulis  kajian, Profesor Jeanette Rotchell dalam satu kenyataan akhbar.

Berdasarkan kajian tersebut, mereka  mendapati purata kepekatan 15 zarah plastik bagi setiap gram tisu urat adalah sama atau lebih tinggi daripada paras yang terdapat dalam tisu paru-paru dan kolon.

Namun, mereka memerhatikan bahawa bentuk dan jenis plastik yang terdapat dalam tisu vaskular adalah berbeza dengan plastik dalam  tisu lain.

Jenis plastik  paling biasa ditemui dalam sampel kajian termasuk resin alkyd  yang terdapat dalam cat sintetik dan polivinil asetat iaitu  sejenis pelekat digunakan dalam pembungkusan dan penghantaran. Turut ditemui ialah EVOH-EVA di mana plastik itu digunakan sebagai pelapis kedap air.

Meskipun Rotchell menekankan bahawa penyelidik masih belum mengetahui implikasi pencemaran mikroplastik terhadap kesihatan manusia, beliau mengaku bahan itu terbukti menyebabkan tindak balas keradangan dalam persekitaran makmal. – Agensi

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

‘Apa salah saya’, Mahathir tanya pengundi Langkawi

Pelajar perempuan bogel ketika keluar dari kereta selepas kemalangan

Wanita 23 tahun jadi jutawan selepas kerja cuci rumah

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker