Pembatalan terhadap saman Tommy Thomas diteruskan Kerajaan Perpaduan

KUALA LUMPUR: Kerajaan dan pasukan petugas khas yang ditubuhkan bagi menyiasat buku Tommy Thomas, meminta Mahkamah Tinggi membatalkan saman difailkan bekas peguam negara itu terhadap mereka.

Mereka berkata, saman itu bersifat melampau, remeh, menyakitkan hati dan menyalahgunakan proses mahkamah.

Sebagai alternatif, defendan mahu mahkamah menggunakan kuasanya untuk membatalkan saman itu bagi mengelak ketidakadilan.

Menurut dokumen mahkamah yang difailkan minggu lalu dan dilihat FMT, defendan juga meminta mahkamah menangguhkan perbicaraan saman Thomas itu sementara menunggu permohonan untuk membatalkannya.

Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Undang-undang di Jabatan Perdana Menteri, Shukor Mahmood, yang mengesahkan afidavit bagi menyokong permohonan itu, berkata pasukan petugas khas itu ditubuhkan untuk menjalankan kajian awal mengenai kandungan buku itu sebelum sebarang tindakan diambil.

Shukor berkata, beliau dinasihatkan kerajaan ada hak berbuat demikian kerana buku itu mempunyai kandungan berhubung “kebimbangan awam”, termasuk tuduhan campur tangan kehakiman oleh eksekutif, pendakwaan terpilih dan potensi kebocoran rahsia.

Katanya, walaupun Perdana Menteri ketika itu, Ismail Sabri Yaakob meminta perkara itu disiasat pihak berkuasa berkaitan, tiada tindakan diambil setakat ini, sama ada terhadap cadangan dalam laporan itu atau Thomas sendiri.

Shukor berkata, saman yang difailkan Thomas tidak baik kerana ia dimulakan melalui writ dan bukannya saman pemula.

Permohonan itu ditetapkan untuk pengurusan kes di depan Pesuruhjaya Kehakiman, Wan Ahmad Farid Wan Salleh pada 13 Jan ini.

Thomas pada 27 Okt lalu memfailkan saman itu terhadap pasukan petugas khas dan kerajaan dengan mendakwa laporan siasatan berhubung memoirnya bertajuk “My Story: Justice In the Wilderness” melanggar undang-undang dan hak Perlembagaannya.

Saman itu difailkan Thomas yang memegang jawatan peguam negara antara Jun 2018 hingga Februari 2020, dengan menamakan Pengerusi Pasukan Petugas Khas, Fong Joo Chung, enam ahli pasukan itu dan kerajaan sebagai defendan.

Selain Fong, ahli pasukan petugas itu adalah Hashim Paijan, Junaidah Kamaruddin, Jagjit Singh Bant Singh, Shaharudin Ali, K Balaguru, Farah Adura Hamidi dan Najib Surip.

Thomas memohon perisytiharan pasukan petugas khas itu adalah badan yang menyalahi undang-undang dan tidak mempunyai kuasa undang-undang bagi melaksanakan fungsi diberikan kerajaan.

Beliau juga mahu perisytiharan bahawa laporan dikatakan bertajuk “Laporan Pasukan Petugas Khas – Siasatan ke atas Dakwaan-dakwaan dalam Buku Bertajuk My Story: Justice in the Wilderness”, yang dikeluarkan pasukan petugas itu adalah dokumen tidak sah dan tidak dibenarkan oleh undang-undang.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


All Together Now Malaysia: Datuk Syafinaz, Catriona Ross sekolahkan peserta ‘kurang adab’

Penyokong wanita tidak pakai baju rai kemenangan Argentina di stadium

Muat Turun Kalender 2023, Cuti Sekolah & Cuti Umum Malaysia [Percuma]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker