Gajah ‘ketuk’ pintu rumah penduduk, cari makanan

Sekawanan gajah keluar berkeliaran di kawasan penduduk bagi mencari makanan dan minuman ekoran masalah kemarau di Thailand baru-baru ini. – Thaiger

BANGKOK – Sekawan gajah yang kelaparan mengetuk pintu sebuah rumah di Kampung Prachin Buri baru-baru ini untuk mencari makanan atau minuman, lapor portal berita Thaiger semalam.

Ia berbuat demikian ketika kemarau sehingga menyebabkan haiwan-haiwan itu keluar dari kawasan hidupannya. Penduduk kampung terjaga apabila mendengar bunyi gajah-gajah liar yang berkeliaran di halaman rumah mereka bagi mencari sayur awal Sabtu lalu.

Penduduk di Nong Pradu melaporkan bahawa beberapa ekor gajah dari Kawasan Perlindungan Hidupan Liar Khao Ang Rue Nai, wilayah Chachoengsao telah menemui jalan masuk ke tempat tinggal mereka dan ‘mengetuk’ pintu tiga buah rumah antara pukul 1 pagi dan 2 pagi (waktu tempatan).

Mereka berkata, gajah-gajah tersebut berkemungkinan sedang mencari makanan kerana terdapat laporan terbaru mengenai haiwan-haiwan berkenaan menyeberang ke hutan Prachin Buri untuk mencari makanan selepas kawasan perlindungan binatang tersebut dilanda kemarau.

Seorang penduduk, Chamras Sroichampa berkata, dia dimaklumkan mengenai kehadiran gajah itu oleh seekor anjing yang menyalak sekitar pukul 1 pagi (waktu tempatan).

Sambil memandang ke luar tingkap, dia melihat terdapat bentuk-bentuk besar bergerak dalam suasana yang gelap dan merosakkan pokok pisangnya.

Selepas gajah itu bergerak, dia mendapati haiwan-haiwan telah merosakkan pokok-pokok pisangnya dan menggali ubi keledeknya manakala dua penduduk lain melaporkan pengalaman yang sama dengan gajah-gajah mencari makanan di kebun mereka. – Agensi

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


PRU-15 telah berlalu, PN jangan buang masa hasut ahli Parlimen BN

Selepas Dato’ Jamal, Ummi Nazeera pula tolak MN pimpinan Annuar Musa

Muat Turun Kalender 2023, Cuti Sekolah & Cuti Umum Malaysia [Percuma]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker