MB Kelantan hanya ada masa 7 hari untuk mohon maaf

Menteri Besar Kelantan, Nassuruddin Daud diberi tujuh hari untuk memohon maaf secara terbuka atas kenyataannya melabelkan dua Adun Barisan Nasional dan Pakatan Harapan anti-Islam.

Syahbudin Hashim (Adun Galas daripada BN) dan Dr Hafidzah Mustakim (Adun Kota Lama daripada PH) menyifatkan kuliah Jumaat Nassuruddin melampau serta ekstrem.

“Kegagalan membuat permohonan maaf secara terbuka ini mengundang susulan tindakan undang-undang, yakni kami akan memfailkan saman sivil di mahkamah,” kata Syahbudin dalam sidang media di Kota Bharu, Kelantan.



Beliau berkata, kenyataan Nassuruddin yang bernada sinikal dan angkuh itu wajar dihindari kelak.

“Sebagai MB, sewajarnya beliau mengambil perpaduan dan penyatuan menjadi pilihan, berbanding tuduhan melulu serta menyemai benih-benih keliru.

“Saya mohon menteri agama, mufti serta alim ulama turut memberikan pandangan berkaitan kenyataan MB Kelantan.”

Syahbudin berkata, Nassuruddin membuat kenyataan sedemikian mengenai PH dan BN kerana tidak dapat “move on” selepas gagal memenangi semua kerusi DUN Kelantan.



Semalam, Nassuruddin dalam kuliah Jumaatnya berkata, Hafidzah daripada Amanah dan Syahbudin daripada Umno “menentang perjuangan Islam”.

Jurucakap Biro Undang-undang Amanah Kelantan, Hisham Fauzi dilaporkan berkata, PAS tidak mempunyai hak eksklusif terhadap perjuangan Islam.

Katanya, PAS “seolah-olah lupa” ia hanya mempunyai dua kerusi di DUN Kelantan pada 1978 dan tidak sepatutnya merendah-rendahkan wakil rakyat pembangkang “semata-mata kerana pendekatan Islam yang dibawa (mereka) tidak sama dengan pendekatan Islam PAS”.

Beliau berkata, PAS berpegang kepada “konsep klasik” pengkelasan orang bukan Islam kafir harbi (boleh diperangi dan dibunuh) serta kafir zimmi (patuh kepada pemerintahan Islam), yang tidak lagi praktikal pada zaman ini.



“Kami di Amanah pula melihat konsep ini perlu dinilai semula dan difahami mengikut perkembangan semasa, bersesuaian dengan perkembangan dunia pemikiran Islam yang bersifat global, (seperti ) ditegaskan Naib Presiden Amanah, Mujahid Yusof Rawa pada Oktober 2019.”

 

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Norreen Iman bakal disaman resort terkemuka Johor

Farid Kamil balas foto pegang tangan Diana Danielle



Pesawat terhempas: Saya sudah mati jika pecut – Pemilik dashcam (Video)

Tak sanggup tengok arwah merangkak sebut nama Allah – Saksi pesawat terhempas (Video)



 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker