Orang Asli bantah idea “tanah kesultanan” depan pejabat MB Johor

Sekumpulan Orang Asli di Johor berhimpun bagi membantah cadangan menukar tanah rizab mereka di negeri itu kepada “tanah kesultanan” pagi ini.

Menurut Sinar Harian, lebih 200 Orang Asli berkumpul di hadapan pejabat Menteri Besar Johor di Kota Iskandar pada 10 pagi untuk membuat bantahan secara aman serta menyerahkan memorandum berhubung perkara itu.

Pengerusi Jaringan Perkampungan Orang Asli Johor (JPOAJ), Dolah Tekoi berkata, komuniti mereka bimbang mereka mungkin diklasifikasikan sebagai “penumpang” di tanah berkenaan, menyebabkan mereka terdedah kepada pengusiran pada bila-bila masa.

“Bantahan ini bukan bersifat peribadi, sebaliknya hanya mempertahankan hak kami. Kami masih selesa dengan sistem lama iaitu tanah Orang Asli diletakkan di bawah sistem rizab biasa, iaitu di bawah Akta 134 dan Kanun Tanah Negara.

“Terdapat 18,000 orang masyarakat Orang Asli di Johor terdiri daripada suku kaum Jakun, Temuan, Seletar, Duanu, Orang laut antaranya di Mersing, Segamat, Kluang, Batu Pahat, Johor Bahru dan Pontian,” katanya seperti dilapor.

Memorandum itu yang bukan sahaja menggariskan bantahan mereka terhadap cadangan itu tetapi turut mengandungi cadangan pengurusan tanah adat, diserahkan kepada Menteri Besar Onn Hafiz Ghazi melalui setiausahanya selepas bantahan berkenaan.

JPOAJ sebelum ini menyatakan pada 16 April lalu bahawa mereka bercadang untuk menyerahkan surat bantahan rasmi kepada kerajaan negeri dan Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa).

Sebelum ini, pada 16 Mac lalu, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menitahkan negeri Johor mengisytiharkan semua rizab dan kampung Orang Asli sebagai tanah kesultanan bagi mengelak penyelewengan tanah berkenaan.

Yang di-Pertuan Agong Johor bertitah, ini perlu kerana segelintir Orang Asli telah menukar hutan simpan negeri menjadi ladang kelapa sawit dan getah yang luas.

Akta Orang Asli 1954 (Akta 134) melindungi rizab Orang Asli daripada pengasingan atau pelupusan, tetapi kerajaan negeri mempunyai kuasa untuk membatalkan perlindungan ini.

Sementara itu, Enakmen Tanah Kesultanan Johor menyatakan “tanah kesultanan” dimiliki oleh sultan dan tidak boleh dijual, dipajak, atau dilupuskan tanpa kebenaran bertulis sultan.

Dolah hari ini mencadangkan bahawa sekiranya dakwaan Orang Asli tertentu bekerjasama dengan orang luar untuk mengeksploitasi rizab adalah benar, maka seharusnya hanya individu tersebut yang harus bertanggungjawab, bukannya menghukum seluruh masyarakat Orang Asli.

Dia berkata bahawa dia berhasrat untuk membangkitkan kebimbangan ini kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim dalam tempoh dua minggu akan datang.

Di samping itu, Dolah berkata komuniti mereka sedia menghadap Sultan Ibrahim berhubung isu itu.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Puteri Sarah dah macam Ira Kazar pulak

Jasmine dedah fantasi sebenarnya

ND Lala ajak beraya, Sabtu ini, netizen suruh balik beraya dengan isteri pertama

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker