Nad Zainal ditidurkan semula, paru-paru belum cukup kuat

Nad Zainal ditidurkan semula, paru-paru belum cukup kuat

Pelakon Nad Zainal, 32, yang masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) kini ditidurkan semula kerana paru-parunya belum cukup kuat untuk dia bernafas sendiri.

Perkara ini dikongsikan oleh teman rapat Nad juga pelakon, Ungku Ismail Aziz, 36, di Instagram Story sejak beberapa jam lalu. Katanya dia memohon maaf kepada semua pihak.

“Nad Zainal kena intubate (ditidurkan) semula. Ini adalah kerana paru-parunya masih belum cukup kuat untuk dia bernafas sendiri, walaupun dengan menggunakan ‘high flow oxygen mask’ di ICU.

“Semalam jam 3 petang saya ziarah, dia sudah sedar dari ‘sedation’ (ubat penenang), dia angguk lebih lega dengan ‘intubation as oxygen’,” tulisnya

Bagaimanapun, Ungku Ismail memaklumkan tahap oksigen dalam darah Nad merosot selepas pihak hospital menanggalkan mesin alat penafasan yang disambungkan kepada pelakon itu.

“Disebabkan paras oksigen merosot, pihak hospital mengambil langkah meletakkan Nad dalam keadaan rehat supaya pernafasannya lebih terjaga. Ini kerana, oksigen mula merosot pada sebelah malam selepas alat bantuan pernafasan ditanggalkan,” katanya.

Justeru, Ungku Ismail memohon pada semua peminat dan netizen prihatin yang menyayangi Nad agar terus menitipkan doa meminta kesembuhan untuknya daripada Allah. Katanya, semoga Nad diberi keajaiban dipulihkan semula para-parunya seperti sedia kala.

Semalam, media melaporkan Nad sudah sedar dan mula memberikan maklum balas seperti bercakap perlahan dan bergerak. Malah, doktor juga memutuskan untuk mengeluarkan tiub bantuan pernafasannya.

Terdahulu, pada 22 November, Nad juga pelakon drama Cina Buta dimasukkan ke ICU selepas tidak sedarkan diri akibat jangkitan kuman pada paru-paru.

Difahamkan juga, rakan penggiat seni turut menubuhkan tabung kecemasan bagi mengumpul sumbangan buat Nad yang dilancarkan sejak beberapa hari lalu dan hingga kini berjaya mengutip RM70,000.

Tujuan kutipan dana itu dibuat adalah untuk menampung kos rawatan Nad sejak dia dirawat di ICU sebuah hospital swasta di ibu kota lebih seminggu lalu. HM

Nad Zainal ditidurkan semula, paru-paru belum cukup kuat


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Perlantikan kabinet, Annuar Musa kini ‘bertukar nada’

Bila Formula Rafizi Akan Mula Dilaksanakan?

Ronaldo bakal berhijrah ke Arab Saudi

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker