Cubaan sabotaj kerajaan, Hadi Awang dikecam

Presiden PAS Abdul Hadi Awang kerana mendakwa Pakatan Harapan (PH) mengambil alih kerajaan dengan mendapatkan undi bukan Islam dan memberi amaran bahawa Malaysia boleh dikawal oleh bukan Islam jika orang Melayu mempunyai kesedaran politik yang rendah.

Dalam satu kenyataan, ahli parlimen Bagan itu menyifatkan Abdul Hadi sebagai meneruskan kempen sabotaj yang sistematik.

“Hadi memetik sebagai bukti peratusan keluar mengundi pengundi Islam sebanyak 68 peratus berbanding dengan peratusan keluar mengundi bukan Islam sebanyak 98 peratus.

“Ini adalah palsu dan mesti didedahkan sebagai pembohongan. Peratusan keseluruhan sebenar untuk pilihan raya ialah 74 peratus. Penyelidik Bridget Welsh telah menyanggah Abdul Hadi dengan menyatakan bahawa orang Melayu mempunyai peratusan keluar mengundi terbaik dalam kalangan semua kaum pada 79 peratus,” katanya.

Lim merujuk kepada siri kenyataan daripada Abdul Hadi yang menyatakan kebimbangan orang bukan Islam akan memerintah negara.

Lim turut mempertikaikan dakwaan Abdul Hadi bahawa kerajaan perpaduan adalah kerajaan bukan Islam.

“Daripada 148 ahli parlimen yang menyokong kerajaan perpaduan, lebih separuh atau 77 adalah ahli parlimen Islam, menepis naratif palsu bahawa kerajaan perpaduan dikuasai oleh ahli parlimen bukan Islam.

“77 ahli parlimen muslim dalam kerajaan perpaduan berbeza dengan 72 daripada 74 ahli parlimen Perikatan Nasional (PN) yang beragama Islam.

“Dalam erti kata lain, lebih ramai ahli parlimen muslim dalam kerajaan perpaduan berbanding pembangkang PN. Namun Hadi meneruskan naratif untuk menonjolkan sentimen pelampau bagi mengurung undi muslim tanpa mengambil kira orang bukan Islam di Malaysia,” katanya.

Lim menekankan bahawa Malaysia adalah milik semua rakyat, termasuk bukan Islam.

“Usaha Abdul Hadi untuk terus menyisihkan orang bukan Islam bukan sahaja salah tetapi juga menentang titah Yang Dipertuan Agong supaya menghormati kepelbagaian dan toleransi dalam masyarakat kita yang berbilang kaum,” katanya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Saya tak peduli kalau dia hamil – Puteri Sarah

Janda dibunuh, dicincang oleh skandal

Punca nafsu seks wanita berkurangan (Bahagian 2)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker