Prestasi LTAT amat teruk semasa zaman PH

Prestasi LTAT amat teruk semasa zaman PH

Prestasi Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) merudum sebaik sahaja Pakatan Harapan (PH) membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

Pentadbir laman Facebook Najib Razak berkata, dividen LTAT jatuh dua peratus pada 2018 dan 2.5 peratus pada 2019.



Sebagai perbandingan, sejak ia ditubuhkan dan sepanjang tempoh kerajaan Barisan Nasional (BN), LTAT memberi dividen dan bonus melebihi kadar 10 peratus setiap tahun.

“Purata dividen dan bonus sepanjang tempoh 44 tahun sehingga tahun 2017 sebelum PRU14 ialah 11.3 peratus. Pada tahun 2017, dividen LTAT adalah 12 peratus,” katanya dalam hantaran Facebook hari ini.

Pentadbir laman Facebook Najib Razak memberitahu, ekonomi negara dan bursa saham yang menjunam amat teruk sepanjang tempoh pemerintahan PH merupakan antara faktor yang menyebabkan prestasi LTAT merudum.

Katanya, faktor lain adalah tindakan kerajaan PH melewatkan dan membekukan projek kapal tempur pesisir milik LTAT.



“Selain itu, projek sistem penguatkuasaan automatik (AES) milik LTAT terpaksa diserah kembali kepada kerajaan PH.

“Setelah diambil alih, kerajaan PH tambah jumlah kamera AES dan mansuhkan kompaun dan diskaun saman untuk tingkatkan pendapatan dari AES – biar pun janji mereka sebelum PRU adalah untuk batalkan AES,” jelasnya.

Beliau menambah, projek Landasan Berkembar Elektrik Lembah Klang (KVDT2) yang sebahagiannya dimiliki LTAT dibatalkan dan diberi semula setelah dipotong harga 15 peratus.

Pentadbir laman Facebook Najib Razak berkata, selepas kerajaan PH tumbang, dividen LTAT mula memulih secara perlahan ke 3.5 peratus pada 2020 dan 4.1 peratus pada 2021.



“Biarpun apa tohmahan, tuduhan atau video propaganda yang dikeluarkan PH untuk mengelirukan dan menipu rakyat, siapa yang jaga kepentingan dan kebajikan veteran dan siapa yang hancurkan adalah amat jelas.

“Biar fakta dan rekod prestasi berbicara,” katanya. MG

Prestasi LTAT amat teruk semasa zaman PH


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Zahid Hamidi Sindir Hadi Awang “Jangan ‘Main-Main’ Dengan Durian”

Ismail Sabri adalah calon PM muktamad dari UMNO – Presiden UMNO



Nurul Nazihah yang retung dalam kemalangan baru pulang umrah seminggu



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker