Maut selepas cabut gigi

Maut selepas cabut gigi

Menyedihkan kisah pemuda di China yang meninggal dunia akibat pendarahan intrakranial (dalam otak) selepas mencabut dua giginya.

Oddity Central melaporkan, Wang, 23, dari Wilayah Hunan ke Hospital Rakyat Kuiyong di Shenzhen untuk mendapatkan rawatan akibat sakit gigi.

Selepas memeriksa giginya, doktor memutuskan untuk mencabut dua giginya dan Wang bersetuju.

Berikutan prosedur itu, Wang diminta untuk melakukan ujian X-ray tetapi ketika bangun daripada kerusi, dia tiba-tiba tidak sedarkan diri dan jatuh.

Wang kemudiannya dipindahkan ke hospital untuk rawatan kecemasan dan doktor mendapati dia mengalami pendarahan intrakranial selepas mencabut dua giginya.

Lelaki muda itu menjalani pembedahan kraniotomi (pembedahan membuka sebahagian dari tempurung kepala untuk melihat otak) kecemasan.

Tetapi, lelaki itu kekal koma berikutan prosedur rumit sebelum meninggal dunia 14 hari kemudian, akibat kegagalan beberapa organ.

Kes pemuda itu menggemparkan negara, dan keluarganya kini terbabit dalam tindakan undang-undang dengan hospital Shanzen, menuduh kakitangan cuai hingga menyebabkan kematian Wang.

Pihak hospital pula mendakwa doktor gigi tidak melanggar protokol dan peraturan rawatan, dan enggan membayar jumlah yang diminta oleh keluarga.

Keluarga Wang menuntut pampasan sebanyak 1.8 juta yuan (kira-kira RM1.2 juta), tetapi pihak hospital hanya sanggup membayar 600,000 yuan (kira-kira RM398,339).

Bimbang bukti akan musnah jika membakar Wang, keluarga menyimpan mayat pemuda itu di rumah pengebumian sejak lima bulan lalu.

Siasatan perubatan kematian Wang kini sedang dijalankan oleh jawatankuasa khas pakar. HM

Maut selepas cabut gigi

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Tanggal semua kemudian berambuslah – KPN

Akim diganggu perempuan miang nak menyondol

Norreen Iman silap tayang badan, tunjuk perut

Kemasukan wanita disyaki pelacur ‘unik’, lepas tanpa cop

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker