Guan Eng diarah bayar RM250,000 kepada Azeez

Guan Eng diarah bayar RM250,000 kepada Azeez

Mahkamah Rayuan hari ini memerintahkan bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng untuk membayar RNM250,000 kepada Ahli Parlimen Baling Abdul Azeez Abdul Rahim berhubung saman fitnah.

Panel tiga hakim yang dipengerusikan oleh Azizah Nawawi dan dianggotai bersama oleh Mariana Yahya dan Azimah Omar turut mengarahkan Lim membayar kos RM70,000 kepada Azeez.



Azeez mengemukakan rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada 11 Dis 2020, yang menolak samannya terhadap Lim.

Melalui tindakan sivil yang difailkan dua tahun sebelum itu, dia mendakwa Lim mengeluarkan kenyataan fitnah yang mengaitkan dirinya dengan bayaran yuran perundingan RM3 juta daripada pemaju projek terowong bawah laut Pulau Pinang.

Ketika membacakan keputusan bagi pihak panel rayuan hari ini, Azimah memutuskan bahawa mahkamah tinggi telah terkhilaf dalam membenarkan pembelaan Lim bagi justifikasi, ulasan yang adil dan keistimewaan yang layak ke atas kenyataannya berhubung Azeez.

Azimah berkata mahkamah hari ini memerintahkan Lim membayar ganti rugi RM250,000 kerana kenyataan awamnya dibuat tanpa pengesahan terlebih dahulu dengan Azeez.



Dia berkata kenyataan Lim melangkaui meminta pihak berkuasa menyiasat isu dakwaan salah laku projek terowong dasar laut, dan membayangkan bahawa Azeez terlibat dalam perkara itu.

“Tiada bukti responden (Lim) menghubungi perayu (Azeez), tidak ada proses pengesahan.

“Terdapat kegopohan oleh responden dalam menghebahkan kenyataan fitnah itu,” kata Azimah.

Katanya, Lim tidak mengeluarkan kenyataan itu dengan niat baik demi kepentingan awam tetapi dibuat untuk kepentingan politik memandangkan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) yang akan datang pada 2018.



Menerusi saman fitnah itu, Azeez mendakwa Lim yang juga adalah bekas menteri kewangan membuat kenyataan itu semasa sidang media di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang pada 28 Feb 2018, serta semasa rumah terbuka Tahun Baharu Cina yang dianjurkan oleh Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang pada majlis yang sama. hari.

Dia meminta ganti rugi am dan teladan serta relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah. Mk

Guan Eng diarah bayar RM250,000 kepada Azeez

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Norreen Iman bakal disaman resort terkemuka Johor

Farid Kamil balas foto pegang tangan Diana Danielle



Pesawat terhempas: Saya sudah mati jika pecut – Pemilik dashcam (Video)

Tak sanggup tengok arwah merangkak sebut nama Allah – Saksi pesawat terhempas (Video)



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker