Tolak Kerjasama: Bersatu tidak boleh pakai, musuh dalam selimut – Guan Eng

 

PETALING JAYA: DAP tetap dengan pendirian enggan “kembali semula” kepada Bersatu yang disifatkan sebagai “pengkhianat yang harus disemadikan”.

Pengerusinya, Lim Guan Eng menegaskan perkara itu menjelang mesyuarat Pakatan Harapan (PH) minggu depan.



“Pendirian saya sejak lebih setahun lalu, tegas memang tak boleh kerjasama dengan pengkhianat. Selama-lamanya tak boleh. Pengkhianat itu harus disemadikan,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata, meskipun kerjasama dengan mana-mana parti termasuk Bersatu belum dimuktamadkan secara rasmi oleh gabungan itu, namun reaksi pemimpin PH secara dasar bertegas tidak mahu bekerjasama dengan parti Muhyiddin Yassin.

“(Kerjasama dengan Bersatu dan PN) Itu mustahil, pendirian DAP tidak akan bekerjasama dengan pengkhianat. Walaupun PH belum buat keputusan muktamad tetapi reaksi pemimpin PH dan pemimpin DAP kita tegas tak mahu kerjasama dengan PN,” katanya.

“Bersatu ini seorang pengkhianat, petualang, pembelot, bolehkah kita kerjasama dengan petualang, pembelot? Tak bolehlah. Sudah banyak kali.”



Ahli Parlimen Bagan itu mengulas mengenai kenyataan Muhyiddin selaku Pengerusi PN yang mahu parti pembangkang menimbang semula pintu rundingan dengan gabungan itu untuk menjatuhkan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

Lim turut melabel Muhyiddin sebagai terdesak kerana sanggup meminta bantuan daripada pihak yang dikhianatinya demi kuasa dan kedudukan.

“Bersatu ini pengkhianat lagi teruk dari musuh. Muhyiddin dah terdesak, dia minta bantuan daripada pihak yang dia khianati, takkan kita bodoh nak sama macam dia,” tegas bekas menteri kewangan itu sambil menggelar Bersatu “ular dalam selimut”.

Terdahulu, Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli menolak sebarang kerjasama dengan PN dengan menegaskan keputusan PH sebagai muktamad. Presiden Amanah Mohamad Sabu turut menegaskan perkara sama enggan menerima idea khemah besar Muhyiddin.



Untuk rekod, Bersatu yang mengetuai PN adalah sebahagian daripada kerajaan PH yang tumbang susulan “Langkah Sheraton”digerakkan pemimpin utama parti terbabit.

Susulan itu, Muhyiddin dilantik sebagai perdana menteri kelapan selepas mendapat sokongan majoriti wakil rakyat termasuk daripada Umno, PAS dan Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Bagaimanapun, pada Ogos 2021, Umno menarik balik sokongan terhadap Muhyiddin menyebabkannya diganti oleh Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob.

PKR, DAP dan Amanah kekal dalam PH, bergerak sebagai pembangkang.



Mengulas lanjut, Lim berkata, selain isu Bersatu, mesyuarat minggu depan dijangka memuktamadkan kerjasama PH dengan parti lain termasuk Warisan dan MUDA sebagai persediaan melangkah ke PRU.

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pukulan Khairulaming, Pelanggan Beratur Panjang Mahu Rasa Nasi Lemak RM1.00 Bangsudu

Wanita Ini Dedahkan Sisi Gelap Bisnes Mesin Air

Misteri Raja bertanduk dua disebut dalam al-Quran – Bhg 1

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker