Surat bersifat hina mahkamah, Zaid minta ketua hakim negara ambil tindakan

Surat bersifat hina mahkamah, Zaid minta ketua hakim negara ambil tindakan

Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat mesti menggesa agar Peguam Negara Idrus Harun untuk menunjukkan sebab beliau tidak patut berdepan prosiding menghina mahkamah berhubung surat kontroversial yang dikeluarkan oleh pejabatnya kepada Mahkamah Tinggi, kata seorang bekas menteri undang-undang.

Zaid Ibrahim berkata, langkah itu perlu diambil sekalipun timbalan pendakwa raya telah menarik balik surat itu di mahkamah pagi ini.



Beliau berkata, Tengku Maimun juga perlu meminta penjelasan daripada timbalan pendakwa raya yang menulis surat itu.

Zaid merujuk kepada surat bertarikh 29 Ogos yang ditulis Timbalan Pendakwa Raya Abdul Malik Ayob kepada setiausaha hakim Collin Lawrence Sequerah yang menjadi tular pada Isnin.

“Surat sebegitu yang mahu menentukan kes mana yang patut didengar dahulu oleh mana-mana mahkamah tidak pernah dilihat sebelum ini dan semestinya bersifat menghina (mahkamah).

“Penarikan balik (surat itu) pagi ini bukan kerana penulisnya merasakan perkara itu salah dan (beliau) merasa bersalah.



“(Surat itu) ditarik balik hanya kerana ia menjadi isu dalam tempoh semalaman setelah salinannya tular di media sosial,” katanya kepada FMT.

Zaid berkata, sifat khusus permintaan itu “membimbangkan” dan jelas menunjukkan “campur tangan politik dalam badan kehakiman”.

Menurut surat itu: “Saya diarah meminta (hakim) memberi keutamaan kepada kes tersebut (Pendakwa Raya lwn Ahmad Zahid Hamidi) berbanding perbicaraan kes 1MDB (membabitkan bekas perdana menteri Najib Razak) yang juga dibicarakan di hadapan Yang Arif Dato’.

“Permintaan ini dibuat untuk membolehkan kes pembelaan diselesaikan secepat mungkin.”



Menurut Zaid, surat itu menyatakan bahawa timbalan pendakwa raya menulisnya “atas arahan, yang bermakna beliau diarahkan oleh peguam negara untuk berbuat demikian”.

Beliau berkata, “sangat salah dan tidak boleh diterima” bagi peguam negara untuk menentukan aturan perbicaraan kes bagi mana-mana mahkamah.

“Permintaan itu berbau campur tangan politik. Pihak pendakwaan jelas ditunjukkan sebagai mahu mempercepatkan kes presiden Umno itu berbanding perbicaraan 1MDB bekas perdana menteri Najib Razak yang dipenjarakan yang juga sedang berlangsung.

“Inferens yang tidak dapat dielakkan, yang telah dibuat oleh pelbagai pihak sama ada di dalam dan di luar Umno, adalah bahawa ini telah dibuat atas arahan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob untuk kepentingan politiknya,” katanya.



Beliau berkata perdana menteri dan peguam negara perlu segera menjelaskan penglibatan mereka dalam permintaan itu.

Zaid juga meminta Presiden Badan Peguam Malaysia Karen Cheah menyatakan pendirian Badan Peguam mengenai perkara itu.

“Presiden Badan Peguam pantas menyerang rakan sekerja saya dan saya kerana apa yang beliau dakwa sebagai penyalahgunaan proses di pihak kami dalam rayuan SRC International Najib di Mahkamah Persekutuan. Sekarang adalah masa untuk beliau membuktikan kebenaran,” katanya.

Beliau juga menyeru Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim untuk mengutuk campur tangan eksekutif dalam badan kehakiman “secara keras dan syarat yang tidak pasti”. FMT



Surat bersifat hina mahkamah, Zaid minta ketua hakim negara ambil tindakan


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Roti Gardenia naik harga lagi



PN ada kelebihan – Shabery

Warkah Najib dari Penjara Kajang, suasana Dewan Merdeka hiba

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker