Langkah Nazri sokong Hisham strategi lemah


Langkah Nazri sokong Hisham strategi lemah – penganalisis

Seorang penganalisis menolak langkah Nazri Aziz mendapatkan sokongan Ahli Parlimen Umno untuk menggantikan Presidennya, Ahmad Zahid Hamidi dengan Hishammuddin Hussein sebagai jurucakap dengan menyifatkannya sebagai strategi lemah.

Azmi Hassan, bekas pensyarah di Universiti Teknologi Malaysia berkata, Ahli Parlimen Padang Rengas itu sepatutnya tahu Hishammuddin tidak mempunyai banyak sokongan di peringkat akar umbi.

“Strategi Nazri lemah. Hishammuddin tidak mempunyai sokongan akar umbi. Beliau mungkin menjadikan Zahid lebih kuat dengan lebih banyak sokongan akar umbi daripada ahli Umno,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata, kebanyakan Umno bahagian sehingga sekarang menyokong Zahid seperti yang ditunjukkan dalam penolakan mereka terhadap kerjasama dengan Bersatu pada pilihan raya. Sebanyak 143 daripada 191 bahagian Umno menolak kerjasama itu.


Azmi mendakwa beliau tahu ramai ahli Umno mengkritik cara Hishammuddin menangani pencerobohan China di ruang udara Malaysia baru-baru ini.

“Ramai berasa beliau tidak boleh menanganinya dengan lebih baik.”

Beliau berkata, Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan akan menggantikan Zahid jika beliau meletak jawatan sebelum pemilihan parti diadakan.

Nazri, dalam wawancara dengan Sinar Harian baru-baru ini, mengakui beliau adalah dalang di sebalik langkah mengumpul tandatangan akuan bersumpah Ahli Parlimen Barisan Nasional untuk menolak Zahid sebagai jurucakap mereka berbanding Hishammuddin yang dikenali dengan panggilan H2O.

Seorang lagi penganalisis, Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata, Hishammuddin masih dilihat sebagai orang yang rapat dengan Bersatu.

“Ahli Umno mungkin tidak selesa dengannya.”

FMT bercakap dengan beberapa orang dalam Umno dan Bersatu dengan seorang daripadanya berkata, ada langkah untuk melemahkan Zahid selepas beberapa anggota Kabinet daripada dua parti itu mendapat senarai menunjukkan SD yang ditandatangani Ahli Parlimen Umno, PKR serta parti lain.


“Ini menunjukkan kebanyakan Ahli Parlimen tidak menyokong pentadbiran PN, tetapi selepas senarai itu bocor, kakitangan mewakili menteri sedia ada bercakap kepada Ahli Parlimen ini dan memujuk mereka supaya menyokong Muhyiddin Yassin.

Orang dalam Umno yang rapat dengan Perikatan Nasional berkata, majoriti Ahli Parlimen partinya tidak menyokong Zahid dan mustahil untuk beliau memecat mereka.

“Jadi satu-satunya pilihan Zahid ialah meletak jawatan.”

Satu lagi sumber Umno yang rapat dengan PN berkata, beberapa tokoh dalam parti itu mencadangkan pencalonan Hishammuddin sebagai perdana menteri. FMT

Langkah Nazri sokong Hisham strategi lemah – penganalisis


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Kami yakin dengan Zahid, Bung jawab Nazri

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker