MAS sekali lagi batalkan penerbangan antara KL-Sabah

Gunung Ruang memuntahkan abu gunung berapi di Kabupaten Kepulauan Sitaro, wilayah Sulawesi Utara, Indonesia

KUALA LUMPUR: Malaysia Airlines (MAS) hari ini membatalkan semula beberapa penerbangan antara Kuala Lumpur dengan Sabah susulan letusan gunung berapi di Gunung Ruang, Indonesia.

Dalam satu kenyataan hari ini, syarikat penerbangan itu berkata walaupun sudah berusaha memulihkan operasi secepat mungkin, beberapa penerbangan yang dijadualkan hari ini dibatalkan selepas mengambil kira cuaca dan keselamatan operasi.

Sebelum ini MAS mengumumkan ia telah memulakan pengembalian semula secara beransur-ansur penerbangan ke dan dari Sabah, Sarawak, dan Wilayah Persekutuan Labuan sejak petang semalam.

Senarai penerbangan yang dibatalkan hari ini membabitkan penerbangan MH2610 (KUL-BKI), MH2611 (BKI-KUL), MH2612 (KUL-BKI), MH2621 (BKI-KUL), MH2646 (KUL-BKI), MH2641 (BKI-KUL).

Turut terjejas penerbangan ke dan dari Tawau MH2660 (KUL-TWU), MH2661 (TWU-KUL) dan Sandakan MH2710 (KUL-SDK), MH2711 (SDK-KUL).

“Semua penerbangan lain hari ini kekal mengikut jadual. Kemas kini akan diberikan di laman web MAS secara berkala dan dimaklumkan terus kepada pelanggan yang terjejas sekiranya terdapat sebarang perubahan pada penerbangan mereka,” katanya.

Penumpang MAS dinasihatkan untuk mengemas kini butiran di laman web MAS untuk menerima kemas kini tepat pada masanya dari semasa ke semasa melalui e-mel dan SMS.

Untuk meminimumkan kesulitan disebabkan pembatalan yang tidak dijangka, MAS menawarkan pelanggan yang terjejas perubahan satu kali pada jadual perjalanan mereka secara percuma, atau memilih bayaran balik penuh tanpa mengira keluarga tambang mereka.

“Pelanggan yang terjejas yang ingin menukar penerbangan mereka atau membatalkan perjalanan mereka boleh berbuat demikian melalui ‘Tempahan Saya’ di laman web kami.

“Sebagai alternatif, pelanggan juga boleh menghubungi sokongan Sembang Langsung kami yang tersedia di tapak web atau menghubungi Pusat Hubungan Global kami,” katanya.

Semalam, media melaporkan kira-kira 20,000 penumpang yang masuk dan keluar ke negeri ini di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA), Labuan, Tawau dan Sandakan terjejas akibat pembatalan itu.

Sebahagian besar penerbangan ke Sabah berikutan letusan Gunung Berapi Ruang di Kepulauan Sulawesi, Indonesia.

Letusan abu tebal dari gunung berapi itu dikhuatiri menjejaskan ruang udara sekitarnya termasuk di Sabah, memaksa syarikat penerbangan mengambil langkah membatalkan sementara penerbangan.

Berpandukan maklumat dimuat naik kedua-dua syarikat penerbangan itu, sekurang-kurangnya 27 penerbangan di Sabah dan lapan penerbangan di Sarawak dibatalkan sejak pagi semalam dan dijadualkan semula.

 

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Jantan takdak teloq – Puteri Sarah

Sakit apendiks, kaki pula yang kena potong

Bella tenang disamping Syed Saddiq

Peniaga tembikai agih buah kepada pengguna jalan raya [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker