Kekal dengan kenyataan, tiada salah laku ladang durian di Gunung Inas

PETALING JAYA: Jabatan Perhutanan Kedah mengesahkan tiada sebarang salah laku dikesan dalam projek ladang durian di Gunung Inas, Baling berikutan projek itu telah diluluskan oleh kerajaan negeri sebelum 2019.

Pengarahnya, Muhamad Abdullah berkata, hasil rekod pihaknya mendapati, syarikat yang memajukan ladang raja buah itu tidak melakukan sebarang kesalahan setelah kerajaan meluluskannya.

Muhamad menjawab pertanyaan banyak pihak mengenai status projek berkenaan susulan kejadian banjir dan kepala air yang melanda Baling baru-baru ini.



Bagaimanapun, Muhamad menjelaskan, siasatan sedang dilakukan bagi memastikan sama ada syarikat terbabit mematuhi jenis tanaman mengikut kelulusan diberikan di bawah laporan penilaian impak alam sekitar (EIA) atau bertindak menukar tanaman berkenaan.

“Namun, projek terbabit mempunyai laporan EIA dan diluluskan kerajaan negeri sebelum dilaksanakan. Tapi saya akan semak dulu, data itu tidak ada di tangan saya sekarang, saya akan periksa dahulu.

“Ia tiada salah laku kerana semua (kelulusan projek) adalah keputusan kerajaan negeri, kena ada kelulusan kerajaan negeri, kalau kerajaan negeri benarkan, tak adalah salah laku,” katanya menurut laporan Astro Awani.

Sebelum ini penduduk mendakwa, projek ladang durian yang dilaksana di puncak Gunung Inas menjadi punca berlakunya bencana kepala air dan banjir lumpur pada 4 Jun lalu, sehingga menjejaskan kehidupan lebih 800 penduduk dan mengorbankan tiga nyawa.



Dalam perkembangan sama, Muhammad berkata, buat masa ini syarikat terbabit diarah menghentikan sebarang kerja penanaman melalui dua surat Jabatan Perhutanan Negeri Kedah (JPNK) yang dikeluarkan pada Disember 2020 dan Mac 2021.

Jelasnya, tindakan itu dibuat selepas pihaknya dimaklumkan bahawa Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor, mengarahkan semua kerja berkaitan projek itu dihentikan sepenuhnya pada Julai 2020.

Beliau berkata, JPNK juga dalam proses berbincang bersama kerajaan negeri bagi menentukan jenis tanaman yang perlu ditanam di kawasan puncak Gunung Inas yang didapati masih terbuka.

Sementara itu, beliau memaklumkan, laporan lengkap berkaitan kejadian bencana dan siasatan penuh yang dilakukan Jabatan Perhutanan Kedah berkaitan keadaan Gunung Inas akan diserahkan kepada Menteri Besar pada sidang Dewan Undangan Negeri Kedah esok (Isnin).



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Tangkapan ikan gergasi ‘oarfish’ cetus kepercayaan gempa dahsyat bakal menyusul

Ambulans terbalik dilanggar jururawat



PH silap besar bila iktiraf tuntutan Sulu – Najib

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker