Isham tidak digugurkan, jawatan Ketua Penerangan BN tiada dalam perlembagaan

Ketua Umno Selangor Noh Omar mengakui kesilapannya melantik Isham Jalil sebagai ketua penerangan Barisan Nasional (BN) negeri sedangkan jawatan itu tiada dalam perlembagaan BN.

KUALA LUMPUR: Ketua Umno Selangor Noh Omar mengakui kesilapannya melantik Isham Jalil sebagai ketua penerangan Barisan Nasional (BN) negeri sedangkan jawatan itu tiada dalam perlembagaan BN.

Beliau berkata, dakwaan bahawa Isham digugurkan atau ditamatkan perkhidmatan adalah tidak benar kerana ia hanya melibatkan kesilapan “istilah” yang mana jawatan sepatutnya adalah pengarah komunikasi BN negeri.

“Beliau bukan digugurkan, silap dulu pelantikannya… salah lantik. Jawatan ketua penerangan BN negeri tiada dalam perlembagaan BN.

“Dalam perlembagaan Umno memang ada ketua penerangan. Silapnya sayalah, dulu kita pun tak perasan. Rupanya di peringkat BN pusat ada pengarah komunikasi,” katanya pada sidang media selepas melancarkan kerjasama Summerfield dan animasi Didi and Friends.



Pada 8 Jun, Isham memaklumkan bahawa perkhidmatannya sebagai ketua penerangan Barisan Nasional (BN) Selangor telah ditamatkan berkuat kuasa serta-merta.

Bekas pegawai khas kepada Najib Razak itu berkata, berdasarkan surat yang ditandatangani oleh Setiausaha BN Selangor Satim Diman, jawatan yang disandangnya itu tidak termaktub dalam perlembagaan gabungan berkenaan.

Isham dilantik sebagai ketua penerangan BN Selangor pada Mei 2020 menggantikan bekas Ahli Parlimen Sabak Bernam Abd Rahman Bakri.

Mengulas lanjut, Noh berkata, Isham juga tiada masalah mengenai perkara itu dan kini sudah pun dilantik sebagai ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno.



“Sebelum ia jadi isu, apa ni lantik tapi tak faham perlembagaan ke? Sebab itu bukan ditamatkan tetapi jawatan itu tidak ada, memang tidak ada lah.

“Isham pun kata tiada masalah dan kemudian dilantik jadi MKT,” katanya.

Pada 24 Jun, Isham mengangkat sumpah sebagai ahli MKT Umno yang dilantik.

Beliau mengangkat sumpah di hadapan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan ahli MKT lain pada mesyuarat tertinggi parti itu.



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Sultan Johor bidas pemimpin DAP hasut rakyat berdemo

Stress Tengok Cara Peniaga Di Thailand Kupas Durian (Video)



Hadi buat pusingan U, mahu PRU-15 dijalankan segera

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker