Shahril sekolahkan Wan Saiful mengenai isu MN

Shahril sekolahkan Wan Saiful mengenai isu MN

Asas penubuhan, tindak tanduk ketika pilihan raya negeri (PRN) Sabah dan keputusan mendaftar Perikatan Nasional (PN) menjadi tiga alasan utama kemasukan Bersatu dalam Muafakat Nasional (MN) ditolak Umno.

Ketua penerangannya, Shahril Sufian Hamdan, berkata tujuan asal Bersatu ditubuhkan bagi menggantikan Umno menjadi sebab paling jelas kemasukan parti itu ke dalam gagasan itu tidak diterima.

“Ini jelas apabila hampir separuh dari Ahli Parlimen Bersatu serta hampir keseluruhan pimpinan mereka di Sabah pasca PRU14 adalah bekas wakil rakyat Umno yang dianggap sebagai pengkhianat parti oleh akar umbi,” katanya dalam kenyataan di Facebook.

Beliau berkata demikian sebagai maklum balas kepada kenyataan rakan sejawatnya dalam Bersatu, Wan Saiful Wan Jan, hari ini, yang dilaporkan FMT berhubung parti pimpinan Muhyiddin Yassin itu, tidak pernah menolak agenda perpaduan ummah mahu pun membatalkan surat untuk menerima masuk MN.

Shahril ketika mengulas lanjut, berkata tindakan Bersatu meletakkan calon di 17 Dewan Undangan Negeri (DUN) semasa PRN Sabah untuk melawan calon Barisan Nasional (BN), menjadi alasan kedua penolakan Umno terhadap parti terbabit.

“Kedua, Bersatu tidak jujur dalam bekerjasama. Ini selepas Umno melepaskan kerusi tradisi seperti Sulaman, Kawang, Membakut dan lain-lain yang merupakan kerusi Umno tetapi dilepaskan kepada Bersatu. Umno juga tidak meletakkan calon atau calon Bebas,” katanya.

Katanya, tindakan mendaftarkan PN yang dilihat cubaan menggantikan BN menjadikan penerimaan Umno terhadap Bersatu dalam MN semakin lenyap.

“Sekali lagi, Bersatu yang ditubuhkan untuk mengganti Umno menubuhkan PN pula dengan tujuan yang sama, untuk mengganti BN. Bersatu tahu jika menyertai MN, tidak boleh mendominasi keputusan tanpa persetujuan anggota yang lain. Sebab itu mereka tubuhkan PN dan memikat PAS sekali,” katanya.

Beliau mendakwa, ada parti komponen BN dipelawa masuk PN tanpa sebarang perbincangan bersama Umno.

“Bila dah bertindak begini, macam mana nak terima masuk MN? Keputusan PAU2021 adalah jelas. Tidak akan ada sebarang kerjasama dengan Bersatu pada PRU15,” katanya. FMT

Shahril sekolahkan Wan Saiful mengenai isu MN


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Sharnaaz peluk erat anaknya selepas 3 hari dalam lokap

“Minta Maaf Syamsul”… Syamsul Berjaya Cari Wartawan mStar, Bersemuka Isu Tajuk Artikel [VIDEO]

Durian J. Sparrow, Jerai dari Kedah setanding musang king

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker