Bullet train nuklear China ancam Barat

Bullet train nuklear China ancam Barat

BEIJING – Hasrat China yang mahu menggunakan kereta api berkelajuan tinggi bagi membawa peluru berpandu nuklear yang memuatkan seribu kepala peledak dilihat boleh memusnahkan beratus-ratus bandar di Amerika Syarikat (AS) dan Eropah, lapor akhbar The Sun, kelmarin.

Di bawah rancangan yang sedang dibangunkan itu, kereta api digelar kenderaan ‘hari kiamat’ tersebut akan menggunakan landasan berkelajuan tinggi sejauh 37,014 kilometer (km) untuk melancarkan misil nuklear di seluruh negara pada kelajuan 354 km sejam sekiranya berlaku peperangan.

Pelan bagi membangunkan cara untuk menyembunyikan peluru berpandu nuklear dan konvensional adalah sesuatu yang telah lama menjadi cita-cita China.

Ia termasuk menggunakan kereta api nuklear berkelajuan tinggi, sesuai dengan strategi yang merangkumi penggunaan peluru berpandu yang tersembunyi di dalam bekas.

Situasi itu memberi peluang kepada peluru berpandu nuklear untuk ‘menyamar’ sebagai kereta api penumpang.

Menurut pakar ketenteraan China, Rick Fisher, pelan itu akan menimbulkan ancaman besar kepada Barat.

“Tidak dapat dibayangkan bagaimana sistem rel China boleh menyokong 1,000 kepala peledak tambahan yang mampu mencapai sasaran hingga ke Eropah dan AS.

“Membina dan menggunakan 100 rel baharu sebagai tapak pelancaran peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) tidak akan membebankan belanjawan ketenteraan China,” jelas Fisher.

Sebuah pasukan penyelidik sedang membangunkan projek tersebut yang diketuai oleh Profesor Madya Kejuruteraan Awam dari Universiti Jiaotong Barat Daya, Yin Zihong. K Online

Bullet train nuklear China ancam Barat


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Annuar Musa akui ‘ingkar’ pada kehendak Pengerusi BN

Ajal Ketika Tukar Tayar Kereta Pancit, Dua Maut Di Rempuh Lori [VIDEO]

Glamor, nama sahaja tak cukup, Norman takkan masuk politik

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker