MMA sarankan rakyat henti beli ubat secara panik

PETALING JAYA: Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) menasihatkan orang ramai supaya tidak membeli ubat-ubatan secara panik susulan kekurangan produk tertentu di pasaran baru-baru ini.

Katanya, pembelian panik itu berlaku sejak negara mula keluar daripada perintah sekatan penuh akibat Covid-19 dan meneruskan semula aktiviti ekonomi.

MMA berkata, ia berharap permintaan dan bekalan berkaitan ubat-ubatan seumpama itu dapat diperbetul dalam pasaran.

Selain aktiviti ekonomi yang diteruskan semula selepas sekatan penuh, Presiden MMA Dr Koh Kar Chai berkata, permintaan bagi ubat-ubatan biasa yang “belum pernah berlaku sebelum ini” disebabkan kadar insiden tinggi varian Omicron mengejutkan pengeluar dan pengedar farmaseutikal.

“Jika tidak diperbetulkan, bekalan ubat-ubatan lain yang sebelum ini tidak terjejas akan terganggu,” katanya dalam kenyataan hari ini.

“Orang ramai dinasihatkan tidak membeli secara panik dan menyimpan ubat-ubatan yang tidak diperlukan segera bagi mengelakkan keadaan bertambah buruk.”

Koh berkata, industri farmaseutikal bertindak balas terhadap lonjakan permintaan dengan membuat tempahan lebih tinggi untuk produk daripada pengeluar luar negara.

Menurutnya, pengeluar tempatan berlumba-lumba untuk meningkatkan kapasiti pembuatan mereka yang bagaimanapun bergantung kepada bahan mentah yang diperoleh dari negara lain.

Katanya, memandangkan kekurangan itu adalah masalah di seluruh dunia, import untuk kedua-dua produk siap dan bahan mentah turut terjejas.

Beliau berkata, pengeluar tempatan mempunyai kapasiti terhad untuk meningkatkan pengeluaran dan mereka “tidak boleh meningkatkan pengeluaran hanya untuk mengatasi kekurangan bekalan di pasaran”.

Katanya, selain bahan mentah, kilang pembuatan dibina mengikut spesifikasi tertentu yang mungkin tidak membenarkan sebarang peningkatan mendadak dalam kadar pengeluaran.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bill Gates ramal dunia dilanda pandemik baharu 20 tahun lagi

Najib bidas Kit Siang, balun Mahathir, cakap tidak serupa bikin

Pejuang umum akan ‘perangi’ semua kerusi Bersatu dalam PRU-15

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker