Graduan USM viral, tumpang motosikal atas jambatan untuk hadiri konvokesyen

GEORGETOWN: Seorang gradu­an Universiti Sains Malaysia (USM) nekad menumpang sebuah motosikal untuk menghadiri majlis konvokesyen di Dewan Tuanku Syed Putra (DTSP) di sini selepas tersangkut dalam kesesakan teruk pada awal pagi semalam.

Tindakan R. Kevin, 28, itu menjadi tular di media sosial dengan dirinya memegang jubah di atas jambatan sambil mencuba nasib menahan penunggang motosikal menghala ke pulau.

Kevin berkata, dia bersama ibu bapanya keluar dari rumah di Seberang Jaya dekat sini pukul 6.30 pagi, namun tidak menyangka kesesakan teruk berlaku ekoran kemalangan maut di Jambatan Pulau Pinang.



‘’Mula-mula saya harapkan kesesakan tidak berpanjangan tetapi setelah melepasi pukul 9 pagi kenderaan masih tidak bergerak, saya nekad turun dan mencari alternatif kerana impian saya cuma ingin naik ke pentas terima skrol,’’ katanya di sini semalam.

Menurutnya, dia keluar dari kereta bersama jubah konvokesyen dan mencuba nasib menahan penunggang motosikal dengan harapan ada yang sudi menumpangkannya untuk ke upacara Konvokesyen USM.

“Saya terharu kerana masih ada insan yang baik hati sudi membantu, saya juga tidak sempat berbual panjang dengan individu tersebut kerana dalam keadaan tergesa-gesa.

“Namun, saya ambil kesempatan ini untuk ucapkan terima kasih kepada beliau, tanpa bantuan beliau saya mungkin tak sempat merasa naik ke pentas,” ujarnya.



Kevin berkata, dia turut gembira kerana kedua ibu bapanya, Rayappan, 62, dan Mary, 48, yang meneruskan pemanduan juga sempat tiba di USM untuk menyaksikan beliau menerima ijazah.

Dalam pada itu, pihak pengurusan Universiti dan Sekretariat Upacara Konvokesyen Ke-59 USM memahami kesulitan dialami para graduan yang menerima ijazah pada sidang kelima semalam sebelum menangguhkan upacara selama 30 minit.

Upacara Konvokesyen yang sepatutnya bermula pada pukul 10 pagi ditangguhkan ke 10.30 pagi bagi memberi laluan kepada mereka yang terkesan dengan kesesakan akibat daripada kemalangan.

Upacara pada sidang kelima dipengerusikan oleh Pro-Canselor USM, Tan Sri Dr. Zulkef­li A. Hassan.- UTUSAN



Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Warga emas cedera dipukul penunggang motosikal [VIDEO]



Hakim Arief Emran Dah Tarik Diri, Hakim Nazlan Pula Bagaimana?

Ustaz Abdul Somad diusir dari Singapura



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker