Polis, LHDN tiada masa buat panggilan berjam-jam

PUTRAJAYA – Seorang pegawai penyiasat tidak akan melayan pihak dihubungi selama berjam-jam bagi mendapatkan maklumat diperlukan.

Sebaliknya, ia merupakan modus operandi yang digunakan scammer iaitu menyamar sebagai pegawai penyiasat ataupun ‘sarjan’ polis bagi mendapatkan butiran peribadi daripada ­mangsa.

Perkara tersebut dijelaskan oleh personaliti media sosial yang juga pemilik akaun Facebook Ulasan Apek Cina atau nama sebenarnya, Zee How Tai.

Menerusi satu hantaran di Facebook, beliau berkongsi, tiga rakannya menerima panggilan daripada pihak yang mendakwa daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Bank Negara dan AIA Insurance.

Katanya, rakannya dimaklum­kan bahawa kad pengenalan mereka disalah guna oleh orang lain bagi tujuan seperti membuka syarikat atau membeli dan me­nuntut insurans.

“Kemudian, mereka akan me­nuduh melanggar undang-undang seperti tuntutan palsu atau pengubahan duit haram. Setelah itu, mereka akan menyambung talian kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan memberikan satu nombor telefon kepada kamu.

“Mereka meminta periksa nombor itu daripada Google, tetapi tidak membenarkan menelefon kerana kamu masih dalam talian,” katanya baru-baru ini.

How Tai yang merupakan seorang peguam bela berkata, nombor telefon diberikan itu berbeza sedikit dengan nombor sebenar, ada antaranya berbeza turutan.

“Sebagai contoh dalam kes itu, dia (scammer) bagi nombor seorang sarjan dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Negeri Sembilan iaitu 06-678 2222, yang mana nombor sebenar adalah 06-786 2222,” katanya.

Katanya, setelah nombor disambungkan kepada ‘PDRM’, mereka akan memberitahu nombor kad pengenalan dimiliki secara tepat, sebelum scammer menanyakan tentang perincian lain seperti nombor bank akaun, jumlah duit dan sebagainya.

“Apakah yang mereka lakukan seterusnya? Menakutkan kamu bahawa kamu adalah dalam siasatan untuk kes jenayah lain se­perti dadah, duit haram, lari cukai dan sebagainya. Kalau kamu potongkan talian masa itu, mereka akan panggil balik.

“Ketika itu, kamu sudah takut dan letih. Kamu akan menafikan segala-galanya. Masa itulah, ‘sarjan’ tersebut akan menakutkan kamu lagi dan menghulurkan bantuan,” katanya.

Menurutnya, jumlah bantuan pula bergantung kepada baki wang simpanan mangsa, iaitu sekiranya sedikit, maka scammer akan meminta mangsa meminjam dan mendepositkannya kepada akaun tertentu dan setelah kes selesai, mereka akan memulangkan wang tersebut.

“Jikal duit banyak, maka mereka akan meminta perincian perbankan dan kata laluan serta nombor TAC sebagainya untuk siasatan lanjutan untuk bersihkan nama kamu,” katanya.

Menurut How Tai lagi, ketiga-tiga sahabatnya itu telah meng­hubunginya menggunakan te­lefon kedua setelah berjam-jam berurusan dengan ‘sarjan’ atau ‘inspektor’ tersebut.

“Pegawai penyiasat tidak akan memanggil (menghubungi) kamu bertubi-tubi untuk siasatan de­ngan telefon.

“Biasanya mereka akan ­WhatsApp. Mereka tidak takut untuk memberikan nombor WhatsApp peribadi kerana ha­nya menunaikan tanggungjawab sebagai pegawai penyiasat.

“Mereka sibuk, tiada masa ‘melayan’ dalam talian berjam-jam. Jika maklumat lanjut diperlukan, mereka akan panggil kamu ke pejabat bawah seksyen 111-113 Kanun Tatacara Jenayah untuk membantu siasatan,” katanya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


TMJ jawab punca JDT rai kemenangan seperti final

Tony Fernandes dan Kamarudin terima gaji lebih RM14j tahun lalu

Khir Toyo ziarah Hamid Gurkha

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker