Menteri Russia dakwa Adolf Hitler berketurunan Yahudi buat Israel berang

TEL AVIV, Israel  — Israel semalam mengutuk keras Moscow kerana kenyataan ‘tidak boleh dimaafkan’ oleh Menteri Luar  Russia, Sergei Lavrov mengenai Nazi dan anti semitik termasuk dakwaan bahawa Adolf Hitler berketurunan Yahudi.

Menurut akhbar Huffington Post, kenyataan tersebut memburukkan hubungan dua negara ketika Israel bersikap berhati-hati dalam krisis Russia – Ukraine, termasuk tidak membangkitkan kemarahan Moscow kerana kepentingan keselamatannya di Asia Barat.

Ditanya dalam satu wawancara oleh saluran berita Itali mengenai dakwaan Russia bahawa Kremlin menceroboh Ukraine untuk menghapuskan elemen Nazi, Lavrov berkata, jirannya itu masih memiliki anasir Nazi, walaupun beberapa pemimpinnya termasuk Presiden Volodymyr Zelenskyy sendiri adalah berbangsa Yahudi.

“Justeru, apabila mereka (Ukraine) berkata, bagaimana Nazifikasi (elemen Nazi) boleh wujud sedangkan kami berbangsa Yahudi? Pada pendapat saya,  Hitler sendiri berketurunan Yahudi. Juga kami mendengar sendiri daripada orang Yahudi bahawa mereka yang mendukung fahaman antisemitik paling ekstrem adalah daripada kalangan Yahudi itu sendiri,” katanya.

Dalam komen paling keras sejak permulaan perang di Ukraine, Menteri Luar Israel, Yair Lapid menyifatkan kenyataan Lavrov sebagai ‘tidak boleh dimaafkan, penuh skandal dan kesilapan besar dalam sejarah.’

“Orang Yahudi tidak membunuh diri mereka sendiri dalam tragedi Holokaus (pembunuhan beramai-ramai bangsa Yahudi).

“Rasis paling buruk terhadap orang Yahudi adalah menyalahkan bangsa itu sendiri berhubung antisemitik,” tegas Lapid.

Tambahnya, Israel telah melakukan segala usaha untuk mengekalkan hubungan baik dengan Russia.

“Namun semua ada hadnya dan had itu dilangkahi  kali ini. Kerajaan Russia perlu memohon maaf kepada kami dan kepada orang Yahudi,” ujarnya.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang pegawai Israel mengesahkan bahawa Duta Russia, Anatoly Viktorov telah dipanggil ke Kementerian Luar Israel di Baitulmuqaddis bagi membincangkan ‘isu diplomatik’ tanpa mengulas lanjut.

Elemen Nazi menjadi penyebab utama perang Russia di Ukraine. Dalam usaha menjustifikasi perang itu kepada rakyat Russia, Presiden Vladimir Putin memaparkan pencerobohan Kremlin sebagai pergelutan terhadap anasir Nazi di negara jiran tersebut.

Perang Dunia Kedua menyaksikan negara Kesatuan Soviet kehilangan 27 juta orang usaha untuk mengalahkan rejim Nazi Jerman. – Agensi


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Drama Raya PETRONAS 366 gambaran ketabahan rakyat Malaysia (Video)

Dituduh memondan, Aliff Syukri nak saman pula

Berjuta tonton, saya akan buat konsert pula – Aliff Syukri

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker