Tambang RM1,800 hangus, 79 PATI ditahan di Sabak Bernam

Tambang RM1,800 hangus, 79 PATI ditahan di Sabak Bernam

Seramai 79 pendatang asing tanpa izin (PATI) dari Indonesia ditahan Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah 1, di Kuala Sungai Besar, Sabak Bernam, dalam Op Gelora, semalam.

Komander PPM Wilayah 1 Pulau Pinang Shamsol Kassim, berkata kesemua migran adalah warganegara Indonesia yang gagal menunjukkan sebarang dokumen sah dan dipercayai baharu masuk ke perairan negara ini.



“Hasil maklumat awal, mereka dikenakan bayaran untuk masuk ke Malaysia adalah 6 juta rupiah (RM1,800) yang dibayar kepada ejen di Indonesia,” katanya dalam kenyataan.

Shamsol berkata, dalam operasi di kedudukan 4.8 batu nautika dari Kuala Sungai Besar itu, seorang tekong dan empat pembantu tekong turut ditahan.

“Dalam operasi lebih kurang 10.30 malam itu dengan menggunakan botronda PPM, PSC 15 telah berjaya memintas sebuah bot Pom Pom Indonesia yang menjalankan aktiviti penyeludupan migran dari Indonesia ke Malaysia,” katanya.

Katanya, kes berkenaan disiasat mengikut Akta Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran 2007 dan Akta Imigresen 1959/63.



“Siasat awal mendapati tekong dan ejen terbabit aktif menguruskan migran keluar masuk Malaysia sejak sebulan lalu,” katanya. FMT

Tambang RM1,800 hangus, 79 PATI ditahan di Sabak Bernam


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Bazar Ramadan 2022: Ini senarai 18 bazar yang terbaik seluruh negara

Bayar atau tak boleh keluar dari Malaysia



‘Tiga beradik’ Juadah Istimewa Menjadi Rebutan Di Bulan Ramadan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker