Muhyiddin mengarut apa pun tak tahu

TANGKAK – Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa kenyataan dibuat Ahli Parlimen Pagoh, Muhyiddin yang kononnya hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dibayar menggunakan wang rakyat sebagai mengarut.

Beliau sebaliknya menegaskan, ia dibayar oleh Goldman Sachs.

“Itu bukan wang rakyat, saya cakap pasal hutang prinsipal.



“Dia dah kutip daripada Goldman Sachs lebih RM16 bilion manakala ada juga daripada Ambank Investment. Itu bukan duit rakyat.

“Goldman Sachs duit rakyat ke? Bagaimana dia boleh katakan duit rakyat,” katanya kepada pemberita selepas menyantuni pengundi di Pekan Bukit Gambir pada Selasa.

Pada 2 Mac lalu, Najib dalam perbahasannya di Dewan Rakyat mendakwa hutang 1MDB itu tidak dibayar menggunakan dana awam tetapi daripada wang 1MDB yang dikembalikan oleh beberapa entiti seperti Goldman Sachs Group Inc, firma audit KPMG dan Deloitte, Ambank dan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat.

Muhyiddin kemudiannya dilapor menafikan dakwaan Najib bahawa tiada dana awam digunakan oleh kerajaan untuk membayar hutang prinsipal 1MDB.



Mengulas lanjut, Najib berkata, wang Goldman Sachs adalah milik syarikat pelaburan itu dan bukannya wang rakyat seperti yang didakwa Muhyiddin.

“Mana ada duit rakyat. Mengarut sahajalah,” tegasnya.

Mengulas mengenai Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Azhar Azizan Harun memintanya hadir di Dewan Rakyat pada Rabu, Najib berkata beliau tidak dapat menghadirinya kerana berada di Johor.

Najib berkata bahawa beliau akan memberi penjelasan tentang mengelirukan Dewan Rakyat yang diminta Azhar selepas tamat Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor.



“Esok tak boleh sebab saya ada di Johor. Saya akan berhubung dengannya. Lepas PRN saya buat (penjelasan),” ujarnya.

Azhar pada Isnin meminta Najib memberi penjelasan kepada Dewan Rakyat pada Rabu berhubung kenyataannya ketika perbahasan minggu lepas yang dikata mengelirukan dewan.

Azhar memaklumkan bahawa telah menulis surat kepada Najib bagi mendapatkan penjelasan mengenai perkara itu dan meminta bekas perdana menteri itu memberi kenyataan.

 



 

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


 

Video Wanita Dakwa Dirasuk Roh Tangmo Nida Tular Sehari Sebelum Mayat Pelakon Ditemui [VIDEO]

Anggap Menteri Tak ‘Gentleman’ Tamatkan Kontrak Tanpa Sebab – Idham, Eizlan [VIDEO]

Kalau Tak Idam Jadi PM, Kenapa Beri Bayangan Akan Kembali? – Zahid Persoal Muhyiddin

Pelakon Bollywood Shah Rukh Khan Ditampar Guru Tari Padah Mengeluh Terlalu Penat

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker