Individu positif tak perlu ujian ulangan selepas selesai kuarantin

Kementerian Kesihatan (KKM) menekankan ujian ulangan tidak perlu bagi individu positif Covid-19 yang selesai menjalani kuarantin.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata ujian yang sangat sensitif seperti Real-Time Reverse Transcription-Polymerase Chain Reaction (RT-PCR) masih dapat mengesan kehadiran bahan genetik virus pada sampel saluran pernafasan sehingga dua hingga tiga bulan setelah dijangkiti.

“Misalnya dalam tempoh viral shedding. Namun, virus tersebut sudah tidak dapat membiak dan individu tersebut tidak mungkin boleh menyebarkan jangkitan,” katanya dalam kenyataan.



Beliau juga memaklumkan ujian Covid-19 Antigen Rapid Test Kit (RTK-Ag) (kendiri dan profesional) boleh mengesan jangkitan wabak itu pada hari ketiga hingga ketujuh selepas terdedah kepada pesakit Covid-19.

Selain itu, ujian RT-PCR boleh mengesan jangkitan seawal hari kedua hingga ke-14 selepas dijangkiti, justeru, ketepatan kedua-dua jenis ujian itu bergantung kepada tempoh jangkitan sewaktu sampel diambil.

“Penggunaan RTK-Ag adalah disarankan kepada individu bergejala atau berada dalam kumpulan berisiko tinggi sekiranya tidak bergejala.

“RTK-Ag membantu memudahkan proses pengesanan dan pengawalan jangkitan Covid-19 kerana kaedah ini adalah ringkas, mudah, murah, dan boleh dilakukan di lapangan dan proses pengujian adalah pantas dan keputusan ujian boleh diperoleh dalam masa 20 hingga 30 minit,” katanya.



Dalam pada itu, Dr Noor Hisham memaklumkan pesakit yang dikesan positif RTK-Ag kendiri perlu melaporkan keputusan ujian melalui aplikasi MySejahtera, mengemas kini status kesihatan (Home Assessment Tool) dan perlu menjalani isolasi seperti yang ditetapkan KKM.

Katanya bagi ujian RT-PCR dan RTK-Ag profesional pula, pihak makmal atau pengamal perubatan yang menjalankan ujian tersebut perlu melaporkannya segera kepada KKM melalui Sistem Informasi Makmal Kesihatan Awam (SIMKA).

“KKM menyarankan semua ujian RTK-Ag kendiri atau professional ataupun RT-PCR yang dijalankan perlu dilaporkan kepada KKM melalui MySejahtera atau SIMKA, tidak kira sama ada keputusannya adalah positif atau negatif, bagi membantu KKM mendapatkan gambaran lebih jelas kadar jangkitan yang berlaku dalam komuniti,” katanya.

– Bernama



Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


 



Video Wanita Dakwa Dirasuk Roh Tangmo Nida Tular Sehari Sebelum Mayat Pelakon Ditemui [VIDEO]

Anggap Menteri Tak ‘Gentleman’ Tamatkan Kontrak Tanpa Sebab – Idham, Eizlan [VIDEO]



Kalau Tak Idam Jadi PM, Kenapa Beri Bayangan Akan Kembali? – Zahid Persoal Muhyiddin

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker