Mentua, ipar boleh didakwa jika punca keretakan rumah tangga

Mentua, ipar boleh didakwa jika punca keretakan rumah tangga

Kehidupan berumah tangga biasanya akan dipenuhi dengan cabaran dan ujian yang bermacam bentuk.

Lebih memeritkan, apabila terdapat campur tangan pihak ketiga yang merumitkan lagi keadaan sehingga meyebabkan pergaduhan antara suami isteri.

Menerusi ciapan yang dimuat naik oleh Peguam Syarie, Nurul Hafidzah Hassan di laman Twitter, beliau berkongsi peruntukan dalam mahkamah syariah jika terdapat individu yang menghalang suami atau isteri dari melakukan tanggungjawab mereka.

“Suami anda dah berapa lama tak pulang ke rumah. Ada kerja, sibuk, singgah rumah mak dia, tengokkan adik ipar di hospital, dan akhirnya tak balik langsung.

“Siasat punya siasat rupanya mak mentua tak suka anda dan hasut anaknya kahwin lain sehingga tak balik rumah. Maki hamun bila anda datang dan minta dia pulang atau suami itu ada kekasih lain.

“Terdapat peruntukan dalam mahkamah syariah bagi mana-mana orang yang menghalang suami atau isteri menunaikan tanggungjawab mereka sehingga mengabaikan keluarga mereka,” ciapnya.

Menurut beliau, hak ini diberikan kepada pendakwa syarie dan bukannya tuntutan saman ganti rugi sivil memandangkan hal keluarga Islam termasuk di bawah bidang kuasa mahkamah syariah.

“Jadi anda perlu laporkan, sertakan bukti-bukti dan pendakwa syarie akan melihat sekiranya perkara tersebut adalah membentuk perlakuan jenayah syariah.

“Dan pihak yang menghalang suami pulang, halang beri nafkah dan beri ancaman serta gangguan kepada rumah tangga boleh didakwa,” katanya.

Jelasnya, ahli keluarga serta saudara-mara yang lain boleh didakwa di mahkamah sekiranya mereka mengganggu dan masuk campur urusan pasangan lain.

“Mak mentua, kakak ipar, abang saudara, bini pertama, kedua, ketiga semua boleh didakwa. Kesimpulan jangan masuk campur hal rumah tangga orang,” ciapnya lagi. K Online

Mentua, ipar boleh didakwa jika punca keretakan rumah tangga


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Keluarga Pelakon Ezzaty Abdullah Ada Dalam Kereta Api Terbakar Di Kelantan, Dukung Nenek Sekali

Lelaki cedera dibelasah kekasih gelap isteri

Wanita dihimpit lelaki tunjuk kemaluan ketika menunggang motosikal [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker