Artifak 1880-an ditemui dalam kapsul masa

Kesemua artifak tersebut dikeluarkan dari sebuah kapsul masa bertarikh pada tahun 1887. – UPI

RICHMOND, VIRGINIA – Sekumpulan pakar berjaya mengeluarkan sebuah almanak, dua buah buku usang, sekeping duit syiling dan sehelai sampul kain yang ditemui di dalam sebuah kapsul masa bertarikh pada tahun 1887, lapor stesen penyiaran CNN semalam.

Kapsul masa tersebut  ditemui di bawah patung Jeneral Konfederasi, Robert E. Lee di Richmond, Virginia pada minggu lepas.

Sejurus dibawa keluar, pakar-pakar sejarah memulakan proses membuka kapsul masa tersebut yang dilakukan secara amat berhati-hati bagi mengekalkan keadaan asalnya.

Antara yang turut ditemui di dalam peti tersebut adalah buku yang mempunyai perkataan ‘love’ beserta sekeping duit syiling yang disertakan bersama.

Sehelai sampul kain turut ditemui dengan pakar-pakar berkata, ia berkemungkinan mengandungi sehelai kertas atau sekeping gambar.

Kesemua barangan yang ditemui berada dalam keadaan basah, menyebabkan proses membawa keluar artifak tersebut dilakukan dengan berhati-hati.

“Disebabkan kesemua artifak berada dalam keadaan basah, ia akan diletakkan di dalam peti sejuk beku bagi mengelakkannya daripada rosak,” kata konservator di Jabatan Sumber Bersejarah Virginia, Katherine Ridgway. – Agensi

Artifak 1880-an ditemui dalam kapsul masa


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Patin banjir! Rezeki menjala dapat saiz 15kilogram seekor

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker